FFK henter Sogndal-kaptein

Sogndal-kaptein Henrik Furebotn er klar for FFK på lån ut sesongen.

Den hardtarbeidende midtbanespilleren kom til Fredrikstad sent torsdag. Fredag morgen gjennomførte han medisinsk sjekk og undertegnet avtalen som gjør ham til FFK-spiller ut årets sesong. Fredag formiddag trener han med FFK for første gang (treningen er selvsagt åpen for publikum, fra 10.30 til ca 12.00).

Veldig motivert

- Når dette dukket opp var det egentlig ikke noe tvil. Fredrikstad er en stor klubb som ikke har fått det helt til i det siste, og jeg er her for å hjelpe til. Det kjennes veldig kjekt ut, og jeg er motivert av utfordringen, sier Henrik til fredrikstadfk.no.

Furebotn er en løpssterk midtbanespiller. Han har spilt hovedparten av karrieren i Sogndal, hvor han har nærmere 200 kamper - men også i Sandnes Ulf og Bodø/Glimt har Furebotn spilt rundt 50 kamper for hver klubb.

- Vi er veldig fornøyd med å få inn Henrik. Han besitter en stor erfaring, med over 300 kamper i OBOS-ligaen og Eliteserien. En lagspiller med stor L - som legger ned en stor innsats i hver eneste trening og kamp. Han vil bidra med både rutine og løpskraft i tillegg til å ha et godt nivå inne etter sju strake sesonger i Eliteserien, sier daglig leder Joacim Heier.

"Duracellkaninen"

- Det føles veldig godt å komme hit, både til klubben og byen. Jeg har spilt her noen ganger som motstander, men det har gått bedre i de kampene for FFK enn meg, ler Henrik - som hos mange går under kallenavnet "duracellkaninen", med henvisning til sin store arbeidskapasitet.

- Jeg springer mye, det gjør jeg vel. Og så prøver jeg å snakke mye og gi råd til de rundt meg på banen, sier Furebotn.

Henrik er klar til spill til søndagens kamp mot Strømmen. Ta turen til Stadion du også, søndag klokken 18.00. Billett kan kjøpes her: bit.ly/ffkstro17

I årets Eliteserie ble Henrik utnevnt som kaptein for Eirik Bakkes Sogndal, og han har startet seks kamper og kommet innpå i like mange i første halvdel av sesongen.

Femte nye spiller

Furebotn er med dette fjerde nye forsterkning på like mange dager. Johnny Buduson, Alexander Henningsson og Rocky Lekaj ble klare tidligere denne uken, mens Henrik Bredeli kom inn sist uke.

- Vi er veldiggodt fornøyd med de spillerne vi har fått inn. Vi er også fornøyde med at vi har vi har forholdt oss til den tydelige betingelsen før vinduet åpnet - at klubbens totalkostnader ikke skulle øke, avslutter Heier.