Marginer mot i tøff oppgave borte mot Kristiansund

For andre gang på 13. serierunder måtte FFK spille over 70 minutter med én mann mindre på banen. Innsatsen var hederlig, men oppgaven ble til slutt for tøff borte mot Kristiansund. (Foto: NTB)

Annonse:

Våre nyopprykkede kolleger fra Kristiansund var første test etter EM-pausen fra Eliteserien. Vi var kampens gjester, men det hele utspilte seg på bortebane for begge lag. Kristiansunds hjemmebane, Nordmøre Arena, var nemlig ikke spilleklar, og kampen ble spilt på Aker Stadion i Molde.

To endringer

I startoppstillingen ble det gjort to endringer fra laget som spilte 1-1 mot Rosenborg på Lerkendal. Mannen som den gang sikret ett poeng på overtid, Henrik Kjelsrud Johansen, erstattet Brandur Hendriksson. Også Stian Stray Molde var tilbake fra start etter å ha sonet to kampers karantene, mens Erlend Segberg startet kampen som innbytter.

Forrykende start

Det var ingen tegn på feriemodus fra våre gutter. Rett fra start tok gutta tak i kampen, og allerede etter 8 minutter sto Morten Bjørlo klar fra 11-metersmerket. I situasjonen før hadde Sondre Sørløkk blitt revet ned i feltet og skaffet oss et straffespark.

Se høydepunktene lenger ned i saken.

Sikker som han er konverterte Bjørlo straffesparket til scoring og vi tok en tidlig, men fortjent ledelse.

Gleden ble dog kortvarig. I det fjortende spilleminutt fant Ruben Alte en skuddåpning fra hjørnet av sekstenmeteren, og curlet inn utligningen på praktfullt vis. 1-1 og lagene var like langt.

Snudd på hodet

Ti minutter etter Bjørlos straffescoring var alt snudd på hodet etter en omdiskutabel situasjon. Rogalendingen strakk seg etter en ball, men var uheldig og streifet KBKs Sebastian Jarl. Dommeren nølte ikke, og selv etter en VAR-sjekk, ble Bjørlo sendt i dusjen etter knappe tjue minutter av kampen.

NTB_wCkVvfZ5RdU.jpg
Dommer Marius Lien viser det røde kortet til Morten Bjørlo etter en omdiskutert situasjon. (Foto: NTB)

Selv med 10 mann på banen var vi så absolutt med i kampen. Kristiansund var naturlig nok mer komfortable enn i innledningen, men vi var påskrudd og kom til noen farligheter både på dødballer og overganger. KBK hadde også sine øyeblikk, men med en solid og kompakt ramme, og en god keeper så vi ut til å gå til pause på stillingen 1-1. Slik gikk det ikke...

Like før hvilen var dommer Lien nok en gang i begivenhetenes sentrum. Dagens kampleder mente at Woledzi gikk for tøft inn i en duell, og pekte på straffemerket - til store protester. Oskar Sivertsen sendte ballen motsatt vei av Jonathan Fischer, og vi gikk til pause med både ett mål, og en mann mindre.

NTB_m6zaHka_moA.jpg
Jonathan Fischer kunne ikke hindre KBK å ta ledelsen fra straffemerket like før pause. (Foto: NTB)

Nydelig beinparade

Ut fra hvilen var det KBK som fikk den første store muligheten. Fischer var meget solid da KBK kom alene med keeper fem minutter inn i den andre omgangen. 1-mot-1 mot KBKs Mikaelsson vartet vår unge danske opp med en nydelig beinparade for å holde oss i kampen.

Etter 55 minutter foretok Mikkjal Thomassen seg et spissbytte. Maï Traoré erstattet Kjelsrud Johansen, og etter kun sekunder på banen var han nære å utligne. Spissen traff ikke reint på ballen, og KBK fikk til slutt klarert rett foran Sørløkk - som stormet mot ballen for å krige den i mål.

Minutter etter den gode muligheten var Traoré sist på en KBK-corner, og headet ballen i eget mål. 3-1 til hjemmelaget og motbakken ble enda litt brattere.

Kvadruppelbytte

Med litt under et kvarter igjen å spille gjorde Thomassen fire nye bytter. Sigurd Kvile, Philip Aukland, Simen Rafn og Stray Molde gikk av. Inn kom Mads Nielsen, Brage Skaret, Ludvig Begby og Brandur Hendriksson. Sistnevnte var farlig frempå med omtrent 10 minutter igjen av kampen. Hendriksson prøvde å curle ballen i lengste, men Lansing i KBK-buret fikk slått ballen til corner.

Selv med dårlige kort på hånda prøvde vi å finne en vei tilbake i kampen. Det var muligheter begge veier mot slutten av kampen, men det hele endte med 3-1 til "hjemmelaget", i en kamp der marginene ikke var på vår side.

Kampfakta

• Eliteserien #13

• Aker Stadion

• Kristiansunds BK 3-1 Fredrikstad FK (2-1)

• 0-1 | Morten Bjørlo | 8'

Traoré
    Substituted in 56'

Hjemmekamp allerede lørdag

Allerede førstkommende skal vi spille foran publikumet på Fredrikstad Stadion. En av norsk fotballs giganter i moderne tid, Molde FK, kommer på besøk til det som blir en skikkelig godbit av en lørdag for Fredrikstad-folket.

FFK_Molde_L1307.png