Endelig skal det kjempes om poeng

I morgen, mandag, skal det endelig kjempes om poeng. Vi møter Kristiansund til duell på Aker stadion i Molde. (Foto: NTB)

Annonse:

FFK har ikke spilt en tellende kamp siden søndag 2. juni, men i morgen ruller Eliteserien videre. Vi skal til Molde for å møte Kristiansund i det som blir vår åttende bortekamp, av totalt 13 kamper, i årets seriespill.

Nesten skadefri tropp

FFK-troppen reiser søndag kveld til Molde med en tropp som teller 20 spillere. Mikkjal Thomassen og resten av trenerteamet har en tilnærmet skadefri tropp å velge mellom, med unntak av Jeppe Kjær og Joannes Bjartalid som stadig nærmer seg å returnere til normal trening.

Qwerty AS_FFK - Bodø-Glimt #35.jpg
Joannes Bjartalid (i midten) nærmer seg å returnere til normal trening. (Foto: Qwerty AS)

To nyopprykkede

Morgendagen byr på kamp mellom to nyopprykkede lag. Mens vi sikret direkte opprykk og førsteplass, måtte KBK gjennom en dramatisk vei til opprykket. Laget fra Nordmøre tok seg forbi Bryne, Kongsvinger og Vålerenga på veien til Eliteserien.

Et lag KBK ikke klarte å hamle opp med i fjor var vårt lag. Vi møttes i 1. serierunde 2023 i Kristiansund, og et langskudd i andreomgang sikret oss alle tre poengene, i en hardt kjempet og jevn kamp.

Se høydepunktene fra bortekampen mot KBK i 2023.

Det blir ikke en retur til Nordmøre stadion, som har blitt hardt rammet av uvær mens de byttet underlag i sommer. I stedet spilles kampen på Molde FK sin hjemmebane, Aker stadion.

God vårsesong

I årets sesong har begge levert godt ut fra forhåndsspådommene. Vi ligger, før runden, på en solid 4. plass med 22 poeng på 12 spilte kamper.

K P
4 Viking 25 44
5 Fredrikstad 25 43
6 Rosenborg 25 40
7 KFUM 25 34

Amund Skiris menn ligger før runden på en respektabel 9. plass på 13 kamper, men det er små avstander både opp og ned for morgendagens motstander.

Kjente fjes

Både vår Sigurd Kvile og Kristiansunds Jesper Strand Isaksen får et gjensyn med gamle lagkamerater i morgen.

Sigurd Kvile fikk fem kamper for Kristiansund i 2022, på lån fra Bodø/Glimt. Der spilte han sammen med Isaksen, som var på lån i FFK i sommeren 2021. Midtbanespilleren spilte 9 kamper i FFK-trøyen.

NTB_DAKTjFyBti8.jpg
Sigurd Kvile fra tiden som KBK-spiller. (Foto: NTB)

Neste hjemmekamp

Kun fem dager etter KBK-kampen venter en ny seriekamp for oss. En av gigantene i norsk fotball fra moderne tid, Molde FK kommer på besøk til Fredrikstad stadion lørdag 13. juli. Snart 6000 billetter er revet vekk til toppkampen, som blir den første kampen på det nye underlaget på Fredrikstad stadion.

FFK_Molde_L1307.png