Årsmøtet stemte for boikott av VM i Saudi-Arabia

Onsdag kveld stemte klubbens medlemmer om en rekke innkomne forslag på årsmøtet. Forslaget om boikott av VM i Saudi-Arabia ble vedtatt, mens forslaget mot VAR (videodømming) falt.

80 stemmeberettigede medlemmer møtte til et av de mer innholdsrike årsmøtene i nyere tid i FFK. Et større oppmøte enn på mange år. Til sammen hadde det blitt sendt inn ni forslag som skulle stemmes over.

Virksomhetsplan 8.0 for den neste fem års perioden ble lagt frem, og kan leses i sin helhet her: Virksomhetsplan 8.0

Spesielt var det knyttet spenning til forslaget om VAR. Forslaget var formulert som følger:

"Fredrikstad Fotballklubb er prinsipielt motstander av VAR/videodømming i norsk fotball, og skal i alle sammenhenger, formelle som uformelle, ha et klart og tydelig standpunkt mot bruken av dette."

Forslagsstiller Olav Riise holdt et lengre innlegg om forslaget sitt, og flere andre meldte seg med sine argumenter.

Styret i FFK fremmet et motforslag på at klubben forplikter seg til å arbeide aktivt for kontinuerlig forbedring av VAR i 2024 og resten av eksisterende TV-avtales varighet.

Ved votering ble styrets forslag vedtatt med 50 stemmer for, men styret i klubben fikk en klar føring om å legge press på utviklingen av systemet.

VM-boikott

Et annet forslag som fikk mye tid og oppmerksomhet under årsmøtet handlet om en eventuell boikott av VM i Saudi Arabia. Forslaget var som følger:

"Fredrikstad Fotballklubb skal ta et klart standpunkt overfor NFF mot fotball-VM 2034 i Saudi-Arabia. Klubben skal enten selv fremme forslag på Fotballtinget om at Norge skal avstå fra å delta i mesterskapet, eller støtte tilsvarende forslag fra andre klubber."

Forslagsstiller Jan Fredrik Hagen holdt et godt og langt innlegg om eget forslag, og fikk støtte i flere innlegg fra medlemmene. Blant annet ble det oppfordret til at FFK burde gjøre sitt for å bevare fotballdemokratiet.

Styret i FFK presiserte at de på generelt grunnlag er imot brudd på menneskerettighetene, og vil delta aktivt i den nasjonale diskusjonen knyttet til det aktuelle mesterskapet.

Imidlertid ønsket styret å forholde seg til de anbefalinger og/eller ev. vedtak som gjøres fra NFF, og da særskilt fra Etisk komite.

- Vi ønsker som en del av dette å få mer info om anbefalte virkemidler før vi tar stilling til boikott eller ei, skrev styret i sin argumentasjon for at de ikke støttet forslaget.

Forslaget ble det jevneste i votering, men forslaget til Jan Fredrik Hagen ble vedtatt med 38 stemmer for og 36 stemmer imot. Seks stemte blankt.

Pyroteknikk

Den tredje store saken som ble meldt inn handlet om bruk av pyroteknikk på tribunen. Tre forslag handlet om dette temaet, og det ble grundig behandlet av årsmøtet.

Forslaget til Herman Osvold Askheim om at FFK skal jobbe aktivt for legalisering av pyroteknikk på norske tribuner med særlig fokus på stemningsfyring, ble støttet av styret.

Styret i FFK begrunnet det med at de anerkjenner at pyroteknikk kan være stemningsskapende, og ønsker at klubben skal arbeide aktivt for å finne løsninger og reglement for lovlig, trygg og organisert bruk av dette. Det presiseres imidlertid at klubben til enhver tid vil forholde seg til gjeldende lover og reglementer.

Forslaget ble støttet med 77 stemmer for, og bare tre stemmer mot.

I sin helhet varte årsmøtet i tre timer, og mye takket være gode og engasjerte innlegg fra medlemmene som skapte et flott debattklima. I tillegg til de nevnte sakene så ble regnskap for 2023 og budsjett 2024 detaljert gjennomgått og godkjent.

Medlemsmøte og utmerkelser

Årsmøtet ble avsluttet med at medaljerådet delte ut fortjenestemedalje for lang og tro tjeneste til klubben. Tom Kristiansen, Gunnar Hermansen og Kai Olsen fikk sine velfortjente medaljer.

Kvelden fortsatte med medlemsmøte like etter årsmøtet. Der hadde daglig leder, sportssjef, akademisjef, kvinneansvarlig og hovedtrener for A-laget herrer et innlegg.

Det ble også delt ut utmerkelser til følgende:

Årets spiller kvinner 2023: Frida Kolstad Torp

Årets unge spiller kvinner 2023: Mira Rikheim Antonsen