Westgaard-kanon sikret tre poeng

På fire minutter i 2.omgang snudde FFK kampen mot Åsane. Flo og Westgaard gjorde at sluttresultatet ble 2-1 søndag kveld.

Gjestene fra Bergen har hatt en ujevn sesong. Åsane kommer sist fra 0-3 hjemme mot Ull/Kisa, og befant seg før kveldens kamp på 13.plass - plassen foran FFK. Hjemmelaget på sin side sikret i forrige kamp uavgjort på overtid mot Arendal. Rettere sagt, alt tydet på at det skulle bli en spennende kveld i sensommersola på Fredrikstad stadion!

Kalddusj

Det hadde ikke engang blitt spilt to minutter før gjestene gikk opp i ledelsen. Herrem fyrte av fra skrått hold, og ballen snek seg mellom beina til Håvar Jenssen. Det var nok ikke den åpningen hjemmelaget hadde sett for seg!

Ti minutter senere trodde mange at de vestlendingene skulle doble ledelsen. Da innlegget kom stod det hele tre oransjekledde alene på rad foran målet. Heldigvis for FFK maktet ingen av dem å treffe ballen, og det runget et lettelsens sukk gjennom stadion.

I det 17.spilleminuttet var det Fredrikstads tur til å misbruke, ikke bare én, men flere muligheter på rad. Etter en dødball fra Begby, stanget Leko ballen med retning mål, men ble stoppet på streken. Stoppet på streken ble også forsøk nummer to og tre også, før bortelaget fikk avverget til ny corner.

Utover i omgangen tar FFK kommandoen og er farlig frempå flere ganger. Sluttproduktet var derimot ikke godt nok til å overliste Østgaard.

FFK kom til innlegg etter innlegg, men man slet med å finne spillere med lik draktfarge. Det ble derfor en enkel klareringsjobb for Åsane. Udyktighet og litt tilfeldigheter gjorde at det ikke ble flere mål enn Åsane og Herrems i den første omgangen.

Westgaard-perle

De rødhvite gikk knallhardt ut fra start i 2.omgang, og blant annet Begby og Lekaj var farlige på et par kontringer innledningsvis. Etter timen spilt slo Begby en langpasning i bakrom til Flo som vendte fint opp og avsluttet kvikt. Østgaard hadde derimot få problemer med å stoppe Flo sitt skudd, og reddet samtidig Kapidzic sin retur.

Hjemmelaget fortsatte skaffe seg dødballer, og det var smått utrolig at man ikke fikk hull på byllen på et par av de. Håvar Jenssen vartet opp med en formidabel dobbeltredning etter 68 minutter.

Etter 73 minutter traff innlegget endelig en hvitkledd spiller, Begby sin innsving traff Flo som banket inn reduseringen med pannebrasken. Og bare fire minutter senere hadde FFK snudd kampen. Westgaard klemte knallhardt til fra 20 meter, og snuoperasjonen var et faktum.

Det ble noen nervepirrende sluttminutter med sjanser til begge lag, men til syvende og sist klarte FFK å ri av stormen og ta med seg alle tre poengene hjem!

Kampfakta:

Fredrikstad FK - Åsane Fotball 2-1 (0-0)

Fredrikstad stadion

Tilskuere: 3477

FFK: Jenssen - Westgaard, Leko, Akinyemi, Nuhu (Henningsson) - Lekaj (Karoliussen), Veteli, Åsheim, Begby - Kapidzic, Flo

Gule kort:

38 min Ludvig Begby, FFK