Utrolig Håvar Jenssen sikret uavgjort

Kjell Rune Sellin scoret 1-0 målet mot Raufoss på straffe. Bortelaget gjorde alt hva de maktet for å snu kampen, men etter en strålende kamp av Håvar Jenssen endte bataljen uavgjort.

Raufoss-treneren Christian Johnsen tok guttene sine med til stadion for å forsvare serieledelsen de hadde foran den 8.serierunden av årets PostNord-liga. Med 16 poeng på sju kamper har laget fra Oppland åpnet uhyre sterkt.

På motsatt banehalvdel står det et FFK-lag som er klare for å passere både ett og to lag på tabellen. Med 14 poeng var det fullt mulig for de rødhvite å seile helt opp i toppen. Kulissene var satt for en skikkelig "sekspoengskamp".

Full gass fra start

Tidligere Raufoss-spiller Rocky Lekaj sendte i vei en prosjektil like over mål etter bare 40 sekunder. I neste sekvens var Raufoss i angrep, før Tim Nilsen testet skuddfoten like etterpå. Det var et enormt tempo lagene satte ut i fra start.

Den tøffe starten ble merkbar i den stekende varmen, og kvaliteten og tempoet sank betraktelig etter det første kvarteret.

Sellin fikk styrt en dødball fra Lekaj mot mål etter 18 minutter, men dessverre kun i retning mål og ikke på.

I det 34.spilleminuttet ble Leko revet ned i feltet, og FFK fikk tildelt straffespark. Kjell Rune Sellin var bombesikker fra krittmerket, og hamret ballen opp i venstre kryss. 1-0 til hjemmelaget!

Rekdal slo en diamant av en pasning gjennom til Tim Nilsen. Alene med keeper satt spissen ballen til side for mål. En gigantisk sjanse for FFK til å doble ledelsen før pause.

Så var det Raufoss sin tur til angripe. Gultrøyene skapte flere store muligheter, men den første omgangen endte 1-0.

Et lavere FFK

Hjemmelaget gikk ut i 2.omgang litt mer defensivt, naturlig nok. Men det lave presset fungerte godt, og Raufoss slet innledningsvis med å tre seg i gjennom de rødhvite krigerne fra plankebyen.

Men med et lavere press var sjansene nødt til å komme for Raufoss. Heldigvis for hjemmelaget hadde de Håvar Jenssen i buret. Først vartet han opp med en reaksjonsredning ut av en annen verden fra kloss hold, så måtte han ut i full strekk på et langskudd. Og han fortsatte å redde FFK og nektet å gi Raufoss reduseringen. Det var en periode Håvar Jenssen mot Raufoss midtveis i den 2.omgangen.

Etter 77 minutter fikk Raufoss i likhet med FFK tildelt straffespark. Anton Henningsson gikk fram, plasserte ballen helt nede ved stolperota, men der var neimen ikke Håvar Jenssen igjen med et tigersprang uten sidestykke.

Men målet måtte til slutt komme. Etter klabb og babb i feltet fikk Løken halvveis brassesparket ballen bak Jenssen. Det var noe slikt som måtte til for at Håvar skulle slippe inn mål.

Raufoss fortsatte å dominere kampen. Det var et totalt annerledes FFK-lag vi fikk se etter hvilen. Flere mål ble det ikke, takket være Håvar Jenssen...

Kampfakta:

Fredrikstad FK - Raufoss fotball 1-1 (1-0)

Fredrikstad stadion

Tilskuere: 4291

Gule kort:

14 min Eirik Vespestad Mæland, FFK

29 min Kevin Jablinski, Raufoss

48 min Snorre Nilsen, Raufoss

77 min Håvard Åsheim, FFK

84 min Stian Simenstad, Raufoss

Mål: