Tidlig Flo-scoring ga ett poeng

Et energisk FFK dominerte kampen mot Jerv 16.mai, men fikk kun med seg ett poeng.

Hjemmekampen mot Jerv på fotballens nasjonaldag ble et oppgjør med høy temperatur. Et FFK-lag som førte store deler, om ikke hele kampen. Målene ble scoret før vi hadde spilt 10 minutter, men flere mål ble det ikke.

Pangstart

Etter åtte minutter sendte Ulrik Flo FFK til himmels, fantastisk assistert av Ludvig Begby. Begby passerte keeper, kom seg fram til dødlinjen, la tilbake til Flo, som hadde en enkel jobb med å ekspedere kula i mål.

Ekstasen skulle ikke bli langvarig for FFK-fansen. Jerv gikk rett i angrep der en Jerv-spiller falt i en duell med Nuhu. Det resulterte i straffe som Glenn Andersen kontrollert satt i nettmaskene, og lagene var altså like langt igjen etter 10 minutter.

Begby fikk god klem på et skudd fra drøye 20 meter rett før halvtimen, men dessverre for hjemmelaget gikk skuddet like utenfor. Bare minutter senere curler Begby inn et innlegg der Leko gikk opp og headet ballen i mål, men avslutningen ble avblåst for offside.

Fredrikstad førte matchen etter annulleringen, og skapte flere store sjanser. Mange så nok et skudd fra seks meter i mål, men skuddet ble mesterlig reddet av jerv-keeper Knutsen. Resultatet etter 10 minutter holdt seg helt til pause.

FFK-press

Westgaard forserte flere mann etter hvilen, men ble hindret nok til at avslutningen skulle tukte Knutsen nevneverdig. FFK fortsatte å male på, til stor entusiasme for de oppmøtte på en kjølig kveld i mai. De rødhvite førte fortsatt kampen, og det lå en scoring i lufta. Begby gikk ut for N'Diaye, og FFK fikk frispark i farlig posisjon. Midtbaneeleganten Trebotic finsiktet inn skuddfoten, og skrudde ballen i tverrliggeren.

Jerv var fremme på en sjelden visitt inne i sekstenmeteren til Fredrikstad der de fikk avsluttet fra nært hold. Jenssen vartet opp med en mesterlig redning, keeperen som hadde hatt lite å gjøre hvis man så bort i fra scoringen.

FFK gjorde sitt andre bytte like før slutt, der Veteli kom inn for Westgaard. Guttane kjempet med nebb og klør for seiersmålet, men igjen holdt det bare til det ene poenget.

Neste kamp for Lobertos menn er 21.mai, borte mot Levanger. Neste kamp på stadion er mot Arendal 28.mai.

Kampfakta:

Fredrikstad FK - FK Jerv 1-1 (1-1)

Fredrikstad stadion

FFKs lag fra start: Jenssen - Lahdenmäki, Leko, Akinyemi, Nuhu - Westgaard (Veteli), Karoliussen, Trebotic (Brix) - Flo, Kapidzic, Begby (N'Diaye)

Tilskuere: 3701

Gule kort: