Sterk hjemmeseier mot Start

Over 7700 feststemte tilskuere fikk se FFK slå serietoer Start 2-1 på stadion søndag kveld.

Kveldens motstander fra Kristiansand stod før kveldens oppgjør med hele 45 poeng, og en solid 2.plass på tabellen. Laget som i fjor var å finne i Eliteserien kom senest fra et uavgjortresultat hjemme mot Bodø/Glimt. Guttane spilte også uavgjort forrige helg borte mot Elverum. Med 7722 skuelystne på stadion, var rammene satt for en festkveld i den 450 år gamle byen.

Intensiv åpning

FFK gikk knallhardt ut fra startblokkene, med aggressivitet og glød. Begby skjøt like utenfor på et frispark innledningsvis, og Start slet med å skape noe eget spill. I det vi rundet 20 minutter klemte Veteli til fra 20 meter, men dessverre for hjemmelaget stod tverrliggeren i veien.

Flo forsøkte seg også på et skudd utenfor sekstenmeteren, men heller ikke han maktet å treffe innenfor stengene. Westgaard testet også skuddfoten fra langt hold, men Opdal hadde grei kontroll.

I det 37.spilleminuttet scorte Start, mot spillets gang, på sin første store sjanse. Simon Andreas Larsen fikk umarkert stange inn ledelsen for bortelaget.

Like før pause måtte Leko bytte grunnet en hodeskade, og Karoliussen tok kroatens plass i midtforsvaret. På overtid av den første omgangen slo Begby knallhardt inn foran mål, og via Kapidzic sitt ben endte ballen i mål. En fortjent utligning for hjemmelaget som alt i alt spilte en solid og positiv 1.omgang.

Lekaj-styring

Like etter pause tok FFK en kort dødball og Flo hamret ballen mot mål. Lekaj dukket opp, og igjen ble ballen styrt i mål. Hjemmelaget hadde på få spilleminutter snudd kampen.

Rett etter scoringen ble Veteli byttet ut til fordel for 16-årige Thomas Rekdal. Etter 65 minutter ble Begby spilt fri og fra skrått hold lobbet han over Opdal, men på feil side av nettveggen. Lekaj prøvde seg i sekvensen etterpå med et langskudd som endte i mål, men som også ble annulert for offside.

Sørlendingene presset på for utligningen, og Håvar Jenssen måtte etterhvert varte opp med et par viktige redninger. De siste 10 minuttene ble en fight om å berge alle tre poengene, og med karakter og støtte fra tribunen klarte guttane å ro seieren i land.

Vi vil takke alle de fremmøtte på stadion og velkommen igjen 3.oktober da Ull/Kisa står på motsatt banehalvdel!

Kampfakta:

Fredrikstad FK - IK Start 2-1 (1-1)

Fredrikstad stadion

Tilskuere: 7722

FFKs lag: Jenssen - Westgaard, Leko (Karoliussen), Akinyemi, Bredeli - Lekaj (Henningsson), Åsheim, Veteli (Rekdal), Begby - Flo, Kapidzic

Mål:

37 min Simon Andreas Larsen, Start