Sakari Mattila klar for FFK!

Den finske midtbanespilleren og FFK er enige om en avtale ut 2019.

Kaptein i Aalesund
Sakari Mattila er mest kjent for det norske fotballpublikummet gjennom sine år for Aalesund i Eliteserien.
29 år gamle Sakari startet karrieren i HJK Helsinki før han som 20-åring ble solgt til Udinese i Serie A.
I 2014 signerte han for Aalesund i Eliteserien. Her var midtbanestrategen en viktig brikke, både som spiller og ikke minst som kaptein.

Sommeren 2015 ble han solgt til Fulham, før han i 2016 gikk til Sønderjysk i den danske Superligaen.
Sakari har også 12 kamper for det finske landslaget.

Gjennom signeringen av Saki har vi tilført laget rutine og stabilitet. En sterk personlighet som har gode lederegenskaper. Internasjonal erfaring, med taktiske og tekniske gode ferdigheter.

— Per-Mathias Høgmo

Uheldig skade
Sakari er kjent som en meget profesjonell og disiplinert spiller, men selv de som trener aller best kan være uheldige.
April 2017 røk Sakari korsbåndet og var satt ut av spill i lang tid.
Først våren 2018 var han tilbake på feltet for fullt, og han har nå flere måneder med full trening i kroppen.

Nå ser han frem mot å endelig ta på seg drakt igjen og bidra for FFK i høstsesongen.

After having trained with the club it ws easy to see that FFK has what I am looking for in my next move. I was after an ambitious environment, continuity for a longer period and a good everyday.

I hope that I can give back to the club something from my experience and help to push for promotion. Its easy to see that the club belongs on a much higher level.

My last game is a long time ago, but I have been in full training for a long time now. Getting games under my belt is the goal, and I thank the club for the trust they have shown towards me.

- Sakari Mattila

Stigende form
På tross av mange gode treningsuker vil det naturligvis ta noe tid før vi ser Sakari på sitt beste, men den grundige medisinske sjekken viste at Finnen utvilsomt har gjort et stort stykke arbeid under skadeperioden, her gikk han gjennom med toppkarakter.
Også under dagene han har vært med FFK denne uken har han vist seg frem på en meget god måte, både på banen og som en flott person.

Nå skal Sakari og hans norske kone finne seg til rette i byen og forhåpentligvis vil vi se en stadig stigende form gjennom høsten hos FFKs nyeste signering.

Med Sakari får vi en svært profesjonell og dedikert lederpersonlighet inn i garderoben som passer kulturen vår som hånd i hanske. En meget god spiller som har potensialet til å løfte kvaliteten og prestasjonene våre, kampformen er naturligvis rusten, men Sakari kommer til å bli bedre og bedre for hver kamp i høst.

— Joacim Heier

Vi ønsker Sakari Mattila velkommen til FFK og Fredrikstad!

Rekordkampen
Sakari sin første offisielle kamp for FFK vil være mot Moss den 12. august, bedre kjent som Rekordkampen.
Billettsalget går meget bra og med fortsatt to uker til kamp har godt over 4200 personer sikret seg billett.
Er du en av de som ikke har sikret deg inngang til kampen enda? Kjøp billett her: Billett til Rekordkampen!

SAMMEN ER VI STERKE!