Portugisisk kunnskap skal styrke By-samarbeidet

Portugal er verdensledende når det gjelder produksjon av gode fotballspillere. Denne kunnskapen får nå Fredrikstad by gleden av å benytte seg av. For å forbedre By-samarbeidet til FFK, har klubben ansatt portugiseren Tomás Pereira i en 50% stilling som fagansvarlig for By-samarbeidet.

FFK har som mål om å legge til rette for kompetanseutvikling for fotballmiljøet i byen, og utvikle strukturer som optimaliserer forholdene for effektiv spillerutvikling. For å få til dette har klubben følgende prioriteringsområder fremover:

1. Skoletrenerne for 6 -12 åringene i samarbeidsklubbene

2. Forbedre kvaliteten av innhold og gjennomføring av By-lagene

Derfor kommer hovedoppgavene til Tomás Pereira til å være trener for trenerne i samarbeidsklubbene gjennom klubbesøk og kompetanseøkende tiltak. I tillegg kommer han til å ha hovedansvaret for det faglige innholdet for By-lagene. Han kommer til å styrke By-samarbeidet ytterligere og jobbe tett med samarbeidsklubbene for å utvikle gode fotballspillere i byen.

Tomás har lang erfaring som både spiller og trener, han har vært involvert i klubber både i Norge og Portugal.  Se på vårt intervju for å bli bedre kjent med han!

Bakgrunn fra Sporting Clube de Portugal

- Jeg spilte fotball selv i 3.divisjon både i Norge og Portugal. Som trener startet jeg i en mindre klubb i Portugal før jeg  fikk muligheten i Sporting Clube de Portugal. I Norge fikk jeg først mulighet hos Melbu IL som trener før turen gikk videre til klubber som Sandnes Ulf, Snarøya og Follo, Forteller Tomás Pereira.

Gjennom sin tid som trener i både Norge og Portugal, så har Tomas opparbeidet seg kompetanse som vi i FFK ønsker å benytte oss av.

Tomás rolle i klubben og hvorfor han valgte FFK

- I min rolle skal jeg jobbe tett med trenerne i samarbeidsklubbene og By-lagene. Fredrikstad er en veldig stor klubb i Norge, men med tanke på at jeg både bor og jobber i Fredrikstad ble det naturlig for meg å fortsette trenerkarrieren min her. FFK er en stor klubb med et stort potensial, presiserer Tomás Pereira.

Samarbeid for å utvikle morgendagens fotballspillere

- Fredrikstad har veldig mange talentfulle unggutter og gode samarbeidsklubber, det gir meg troen på at vi kan gjøre en god jobb sammen. Jeg ønsker og samarbeide med trenerne i samarbeidsklubbene slik at vi kan skape gode spillere i fremtiden, forteller vår nye fagansvarlig for By-samarbeidet, Tomás Pereira.

- Vis vi hjelper samarbeidsklubbene, så fører det til at spillerne er bedre forberedt hvis de en dag tar steget til FFK. Klarer vi å arbeide på ønskelig måte, så tror jeg at vi kan nå vårt mål, og det er å få spillere opp til A-laget i fremtiden, sier Tomás Pereira.

Det er svært gledelig for klubben at vi har mulighet til å ansette en trener med den faglige tyngden Tomás Pereira besitter. Vi ønsker Tomás lykke til!