Opprykkskandidat til Eliteserien kommer på besøk søndag!

Søndag venter vinterens 8. test, da er det fjorårets 3. plass i OBOS-ligaen som kommer på besøk - Mjøndalen

Mjøndalen endte til slutt på 3. plass i OBOS-ligaen 2017, og tok seg forbi Ull/Kisa i kvaliken, men i andre kval-runde ble Ranheim for sterke og vant 2-1. Ranheim gikk videre til å slå Sogndal i den siste runden og spiller i år i Eliteserien.

Lovende oppkjøring
Mjøndalen startet ikke 2017 spesielt godt, men fra sommeren var de ligaens beste lag. 10 seire på sesongens 12 siste kamper, og formen har de tatt med seg inn i vinterens oppkjøring.
Hittil i 2018 har de brune spilt 7 kamper, det har gitt sterke 6 seire. Eneste tap er mot nabo Strømsgodset, og når det ble tap så ble det skikkelig tap, 5-0 endte det oppgjøret.

Mjøndalen kommer fra en 1-0 seier mot det finske toppserie-laget Seinajoen på Marbella, og kampen mot FFK er nest siste kamp før alvoret begynner for gjestene, siste test for de er Lillestrøm om en uke.

Gode relasjoner
Mjøndalen har hatt relativt få spillere inn i vinter, 4 mann har forsterket troppen, Scriven (Hallingdal), Betten Hansen (Fram Larvik), Ibrahimaj (Arendal) og Jonsson (Sirius) er de som er kommet til.
Ut har en rekke spillere gått, de mest kjente er keeper Makani, midtstopper Arneberg og kantspiller Pellegrino.
Med andre ord en gjeng som kjenner hverandre godt, og som bygger videre på Vegard Hansens filosofi.

Kamp 8
Oppgjøret mot Mjøndalen er blant vinterens mest interessante tester for Høgmos gutter, den 8. i rekken og mot den kanskje sterkeste motstanderen.
Årets 7 kamper så langt har gitt 3 seire, 2 uavgjort og 2 tap. På plussiden er en positiv utvikling i både spill og resultater, samt få innslupne mål. Den defensivt gode statistikken får seg en test mot Mjøndalen som har scoret 18 mål på sine 6 kamper i vinter.
For vår del skal vi forsøke å følge opp det gode resultatet og oppløftende spillet mot seriekonkurrent Raufoss i forrige treningskamp.

Bedring, men fortsatt mange ute
Skadesituasjonen har vært frustrerende i vinter, men begynner å se bedre ut. Søndagens kamp kommer allikevel for tidlig for flere av spillerne.
Joona Veteli var tilbake på feltet denne uka, og går inn i full trening i uken som kommer. Han står over oppgjøret mot Mjøndalen.
Joel Armstrong har trent alternativt den siste tiden og er ikke klar til denne helgen.
Håvard Åsheim har vært gjennom en lang sykdomsperiode, men er på bedringens vei. Han er antagelig tilbake på feltet til uka, men er neppe aktuell på søndag.
Tim Nilsen ble tatt ut av trening halvveis i uka som gikk grunnet sykdom som ikke har sluppet. Bergenseren har hanglet lenge og er tatt ut av trening for å bli helt frisk.
Thomas Rekdal drar lørdag på landslagssamling med G17, han skal spille EM kvalifisering og er ikke tilbake før etter Ull/Kisa.

Utenom de 5 så ser det bedre ut, og i neste uke er det et håp om å ha alle mann tilbake på feltet, med unntak av Rekdal som er borte på landslagsoppdrag.

Kaldt og flott vær!
Det er meldt kaldt og friskt vær i helgen, men samtidig en strålende sol som varmer og lite vind.
På søndag ser temperaturen ut til å legge seg omkring null på kamptidspunktet, og med en vårlig sol på laget så er det ingen grunn til å holde seg hjemme!

Kampstart på søndag er 15:00 - Vi ses på Stadion!