Nok en lagseier med stor L når Alta ble slått på bortebane

FFK tar stadig steg i årets sesong, søndag kom årets 4. borteseier, denne gangen i den alltid vanskelige Finnmarkshallen.

God start
Søndagens kamp var den 9. i rekken av ubeseirede kamper for guttane, og hvilken sterk og kontrollert seier det var.
Å møte Alta i Finnmarkshallen er alltid en tøff utfordring, men laget hadde god kontroll fra første stund.

Kjell Rune Sellin spilte gjennom Tim Nilsen allerede etter 4 minutter, alene med keeper var Tim tryggheten selv og satt inn en tidlig ledelse.
Etter en drøy halvtime kom kveldens godbit når Filip Westgaard plukket opp en klarering fra Alta-forsvaret, la ballen over på venstreslegga og hamret ballen opp i den nærmeste vinkelen fra 18 meter.
2-0 stod det til pause, et fortjent resultat.

Kontrollert seier - Tåpelig dommeravgjørelse
FFK startet andreomgangen godt og var farlig frempå flere ganger, det var nærmere 3-0 og punktering enn redusering, men etter snaue timen inviterte FFK Alta tilbake i kampen når hjemmelaget fikk en enkel, men korrekt straffe.
Håvar Jenssen har vært vanskelig å komme forbi for FFK sine motstandere i 2018, og han stoppet også straffesparket til Altas Balto, men returen fikk Balto rett i beina og hamret inn reduseringen.

Etter 70 minutter kom avgjørelsen når Sellin kjempet i filler hele forsvaret til Alta inkludert keeper og satt 3-1 i åpent mål.
Etter det kom sesongens tåpeligste avgjørelse når Sellin og resten av laget gikk bort til FFK supporterne som hadde reist 130 mil for å støtte guttane.
Uten noen form for dramatikk eller provokasjon, kun et hyggelig øyeblikk av idrettsglede så klarte dommer å gi Sellin gult kort for feiringen av 3-1 scoringen, noe som igjen gjør at han må stå over neste kamp mot Asker.

De siste 20 minuttene ble en transportetappe og FFK tar med seg 3 deilige poeng hjem til Fredrikstad etter en bunnsolid prestasjon.

På gang
Med 5 seire og 4 uavgjort på de 9 siste kampene og 19-7 i målforskjell så er det ingen tvil om at Per-Mathias Høgmo sin filosofi begynner å sette seg bedre og bedre blant elevene hans, og vi forventer gjennom knallhardt arbeid videre at laget bare fortsetter utviklingen.
Plattformen med en herlig lagmoral, masse løping og stor disiplin har vært der i hele år og skal definitivt beholdes, så ser vi stadig forbedringer i det offensive spiller og relasjonene på banen.

Verdt å merke seg er formen til spissparet Sellin-Nilsen. På de 4 siste kampene har duoen stått for 8 mål og 5 assist, det er imponerende. Nå mister dessverre Kjell Rune Sellin kampen mot Asker på grunn av dagens håpløse gule kort, men han kommer helt sikkert til å ha med seg formen over i høstsesongen som starter med Moss 12. august.

Nå venter en god treningsuke for guttane før vårsesongen avsluttes med en ny tøff bortekamp, denne gangen mot Asker på Føyka.
Asker har vært gjennom en vanskelig periode med 3 strake tap, men var tilbake på vinnersporet med 1-0 over Moss denne helga.

Takk til Fredriksstad Blad for bilde!