Neste motstander er Raufoss Fotball

Til helgen er det klart for årets 21. serierunde. Denne gangen går turen til det som i et par år til heter Oppland og ammunisjonsbyen Raufoss.

Ammunisjon og fotball
Raufoss Fotball feirer 100 år i 2018, og byen Raufoss er ikke så mange årene eldre. Raufoss som tettsted og senere by ble til grunnet beslutningen i 1896 om å flytte ammunisjonslageret til Norge ut av Oslo.
Siden den gang har Raufoss vært ammunisjonsbyen i Norge, og fabrikken Raufoss Ammunisjonsfabrikker har vært en betydelig del av fotballklubbens utvikling gjennom 100 år, og dagens Nammo AS som er en videreføring av fabrikken, er fortsatt hovedsponsor for klubben den dag i dag.

Fotballklubben sin storhetsperiode var mellom 1952 og 1982 hvor klubben holdt seg i landets to øverste divisjoner sammenhengende.
Sammen med profesjonaliseringen av norsk fotball ble det vanskelig for Raufoss på 80-tallet og klubben rykket nedover i divisjonssystemet.
I 1998 var det tilbake på nest øverste nivå, hvor de spilte frem til 2008 da klubben ble degradert grunnet nye krav til økonomi og anlegg i norsk fotball.

Klubben bygde seg opp igjen og i 2016 var de tilbake på nest øverste nivå, men rykket ned igjen samme år.
I 2017 var de ganske nærme å gå rett opp igjen, og i år er de nok en gang på skuddhold til opprykk.

Uavgjort og mye mål på de to siste
Et hardtsatsende Raufoss Fotball med hovedtrener Christian Johnsen i spissen har jobbet med kontinuitet og et klart mål om opprykk til OBOS-ligaen i snart to fulle sesonger.
Seriestarten i 2017 var ikke all verden, men sommeren og høsten var veldig bra, noe som tok de helt opp på 2. plass i serien og kvalifisering til OBOS-ligaen. Der røk de ut med minste mulige margin når Notodden slo de på straffesparkkonkurranse.

I år startet de sesongen forrykende og uten poengtap, etter 5 serierunder ledet de ligaen med 6 poeng ned til 2. plass. Luken ned til FFK var etter 5 serierunder på hele 7 poeng.
På det tidspunktet var det vanskelig å se hvordan noen skulle gi Raufoss konkurranse om opprykket, men heldigvis for oss og de andre lagene har Raufoss på de seneste 15 serierundene prestert mer på linje med resten av topplagene med 7 seire, 5 uavgjort og 3 tap.

Etter sommeren har Raufoss 3 seire og 3 uavgjort på sine 6 kamper.
Forrige hjemmekamp endte 3-3 mot Asker, en kamp hvor både spill og resultat bølget frem og tilbake i en underholdende batalje.
Den seneste kampen til Raufoss endte med uavgjort 2-2 på Melløs mot Moss, også her ledet begge lagene før det til slutt ble uavgjort. Hjemmelaget hadde store muligheter mot slutten og skulle nok hatt et straffespark, men Raufoss var også farlig frempå og kunne fort ha tatt med seg alle poengene.

Omtrent ingen skader eller karantener
Raufoss har hatt en sesong med stor kontinuitet i startoppstillingen sin og vært minimalt plaget med skader og karantener. Faktisk har hele 9 spillere startet i minst 19 av 20 serierunder. Og det er bare 13 spillere som har startet mer enn 1 kamp, med andre ord er det samme startoppstilling omtrent hver kamp.

Så skal det nevnes at laget har mange spillere som står i fare for å måtte sto over kamper i høst, hele 6 spillere er bare ett kort unna karantene. Med tanke på søndagens kamp derimot er det ingen av verken Raufoss eller FFK sine spillere som må sone.

Publikumsrekord?
Nammo stadion ble offisielt åpnet sommeren 2015 når laget kjempet for opprykk til OBOS-ligaen. Stadion ble åpnet etter mange år inne i plasthallen som ligger noen få meter unna. Den gamle stadion, som klubben brukte når degraderingen fant sted i 2008, ligger også bare noen få meter unna nye Nammo stadion.

Raufoss har et publikumsnitt på drøye 600 hittil i år, men øyner nå håpet om at rekorden på 1800 tilskuere skal slås i helgens kamp mot FFK.
FFK har blitt gitt tilsammen 900 billetter, og dersom i tillegg hjemmetribunen blir fullsatt så er det mulighet for at over 2000 tilskuere er på plass til denne kampen.

Som FFK-supporter skaffer du deg billett på Aristokraten.

Buss og kampbillett er 200,-
Kun kampbillett er 175,-

Vi håper å se mange i rødt og hvitt på Nammo stadion søndag ettermiddag for å støtte guttane!

Raufoss - Fredrikstad

• Serierunde 21