Målløst i første kvalikkamp

I novemberkulda på stadion gikk begge lagene målløse av banen. Den første kvalifiseringskampen endte uavgjort.

Det var duket for den første av to kvalikkamper om spill i neste års OBOS-liga for Fredrikstad hjemme mot Notodden. I flomlyset på Fredrikstad stadion mønstret "BP" samme startellever som i forrige ukes kamp mot Sandnes Ulf.

Rotete 1.omgang

Laget fra Telemark gikk uredde til verks, og innledningen var like intens og jevn som antatt. Den første store sjansen kom etter drøye 20 minutter da Lekaj ble spilt fri foran Johansson, men Notodden-keeperen var med på notene.

I neste sekvens fikk Hustad heade fritt fra fem meter, men headingen fra spissen endte like utenfor stengene til Masalin. Akinyemi skulle også forsøke seg på en heading, men også stopperkjempen misset målet.

Hjemelaget var tvunget til å gjøre et spillerbytte like før pause. Veteli gikk ut til fordel for Bredeli. Mer skjedde ikke i den første omgangen, en ganske tam omgang der spillet ikke varmet de 5340 tilskuerne på stadion nevneverdig.

Ti minutter ut i den andre omgangen slo Begby et presist innlegg som Kapidzic headet mot mål. Svensken i Notodden-buret reddet mesterlig avslutningen som var en av kampens aller største sjanser.

FFK tok kommandoen, og eide mye ball. Den forløsende scoringen virket mer og mer sannsynlig, men Notodden forsvarte seg for livet, og var ikke ufarlig framover på banen heller. Masalin måtte ut i full strekk på skuddet fra Holmen.

Like etterpå fikk bortelaget en eventyrlig mulighet da Midtgarden sitt innlegg trillet lenge på streken, men heldigvis for hjemmelaget fikk FFK-forsvaret ryddet unna med et nødskrik.

Karoliussen chippet i bakrom på Begby som fikk styrt headingen på mål. Igjen stoppet Johansson headingen mesterlig. Bataljen ebbet så ut i 0-0, og returoppgjøret i Notodden førstkommende helg blir særdeles spennende og avgjørende.

Kampfakta:

Fredrikstad FK - Notodden FK 0-0 (0-0)

Fredrikstad stadion

Tilskuere: 5340

FFK: Masalin - Westgaard, Leko, Akinyemi, Begby - Skagestad, Furebotn - Veteli (Bredeli), Flo (Buduson), Lekaj (Karoliussen) - Kapidzic

Gule kort:

33 min Erlend Hustad, Notodden