Magnus Meling ny utviklingsansvarlig

Magnus Meling er ny utviklingsansvarlig i Fredrikstad Fotballklubb.

Før jul presenterte FFK Roy Arne Berg som ny utviklingsansvarlig for bysamarbeidet, en nyopprettet stilling for å styrke satsing og relasjoner med de mange samarbeidsklubbene. Aleksander Olsen har blitt ny assistenttrener for A-laget, og det er rollen han inntil nå har hatt som utviklingsansvarlig Meling nå går inn i.

- I takt med endringene i organisasjonen, står Magnus som en av de som har fått god fartstid, og er godt skolert inn i tankesettet om hva og hvordan vi skal gjøre ting i årene fremover. Han har kunnskap og egenskaper til å utvikle FFK videre. Det var derfor naturlig at valget falt på Magnus, som skal jobbe tett med Roy Arne Berg. De to blir utviklingsavdelingens ansikt utad, og skal bygge utviklingsavdelingen videre, sier Aleksander Olsen om ansettelsen.

Godt utdannet i fotballfaget

Meling er utdannet fra Norges Idrettshøyskole med fordypning i trenerrollen og coaching på høyt nivå. Han har gjort ferdig A-lisensutdanningen, og er i tillegg hardtarbeidende, strukturert og seriøs.

- Han kommer til å bli en veldig god fotballmann. Han er også et flott menneske med gode verdier, understreker Olsen.

Meling får rollen i 100 prosent stilling, der Olsen til nå har delt jobben med å være sportssjef på Wang. Magnus får først og fremst ansvaret for de lagene FFK drifter selv, primært G19 og G16. Han skal være mye på felt, og følge opp spillere og trenere på den måten. Han blir også en sterk link inn mot spillerne på Wang, slik at synergiene der blir best mulig.

Magnus kommer til å bli en veldig god fotballmann. Han er også et flott menneske med gode verdier.

— Aleksander Olsen

- De to i fellesskap vil komme frem til en god og fornuftig samarbeidsform. I tillegg vil det bli et bra team med trenerne rundt A-lag. Vi skal dele kontor, og også se mye til hverandre på feltet i perioder. Det blir også samarbeid på kryss av lagene for å dyrke frem kompetansen hver enkelt har. Det handler igjen om å få en helhetlig, rød tråd i klubben, sier Aleksander Olsen.

- Spennende og utfordrende

Meling selv, som har arbeidet både med juniorlag og analyse i FFK de siste årene, gleder seg til sine nye oppgaver.

- At FFK ønsker å være en av landets beste spillerutviklende klubber er et utfordrende og  spennenede, men også riktig valg. Mange klubber ønsker å være det og snakker i store ord. Det er lett å si med ord at man ønsker å satse på egenproduserte spillere, men det er vanskeligere å gjøre det med handling. FFK har i den siste tiden vist at de mener alvor med sin målsetning, sier Meling selv, og nevner en rekke punkter som underbygger påstanden:

• Langtidskontrakter på trenerne i ungdomsavdelingen,
  • Ansette en egen person som har ansvar for bysamarbeidet
  • Ansette en A-trener som er opptatt av hele klubben og ikke sin egen CV
  • Ansette en assistenttrener på A-laget med en enorm arbeidskapasitet, som kjenner klubben ut og inn

- Jeg har nå jobbet i klubben i fire sesonger og gleder meg stort til å begynne på den femte. I år har FFK vært en av fire beste klubbene i Norge når det gjelder å gi spilletid til unge egne produserte spillere, det er viktig å huske på! Min hovedoppgave er å sørge for at den trenden fortsetter: At det blir best mulig kvalitet i arbeidet som blir i gjort i ungdomsavdelingen og hjelpe til med at sluttproduktet, altså A-laget, blir best mulig.

Slik jobber man med spillerutvikling i FFK

- For å få kvalitet i arbeidet i en klubb er det en rekke faktorer man må ta hensyn til. Jeg pleier å sammenligne treningsfeltet med et klasserom. For at elever skal lære mest mulig i løpet av en time handler det om å skape et godt læringsmiljø. Det samme gjelder på fotballbanen, man må ha legge til rette for gode betingelser for læring. I skolen har man også egne læringsplaner for hva elvene skal lære i løpet av året. Det samme har vi i FFK. Vi har egne skoleringsplaner som viser hva spillerne skal kunne og lære på de ulike nivåene. I tillegg har vi egne rollekrav som setter premisser for hva vi må øve på, og hva de må prestere. Å sette alt dette i system, at en fotballtrening henger sammen med 3000 andre fotballtreninger, og at hver spiller i klubben blir sett og verdsatt, blir mine oppgaver neste år, forklarer Meling selv.

I tillegg skal Meling hjelpe til med arbeidet rundt A-laget, spesielt broen mellom A-laget og ungdomsavdelingen.

— Magnus Meling, ny utviklingsansvarlig i FFK

- Jeg håper at FFK kan være klubb som hele Fredrikstad vil identifisere seg med, uavhenging om A-laget ligger på 1.plass i Eliteserien eller på bunn i OBOS-ligaen. Jeg ønsker at FFK skal være å hjelpe å løfte kvaliteten i arbeidet hos samarbeidsklubbene og at champagnekorken spretter i klubbhuset til samarbeidsklubben hver gang en lokal spiller debuterer på A-laget. Jeg vil gjøre alt jeg kan for at Fredrikstad skal blir en stormakt i norsk fotball igjen. For å få til det, handler det om å slutte å drømme og begynne å jobbe!, avslutter Magnus kontant og offensiv.

Vi ønsker Magnus lykke til i sin nye rolle!

Nøkkelpersoner FFKs utviklingsavdeling

• Utviklingsansvarlig: Magnus Meling

• Utviklingsansvarlig bysamarbeidet: Roy Arne Berg

• Ansvarlig Akademiet og fotballskoler: Magnus Pettersen

• G19-trener: Glenn Rostad

• G16-trener: Sindre Rekdal og Magnus Pettersen

• FFK utvider bylagsforpliktelsene til å også drive G12 og G15-lag i tillegg til G13 og G14 som i år.