Glenn Rostad oppsummerer sesongen til juniorlaget

Sesongen 2017 er ferdig, men hvordan har sesongen sett ut for klubbens juniorlag?

Guttene er ferdig med fotballsesongen 2017, men hvordan har det gått for våre lovende juniorspillere? For å grave litt dypere inn i deres sesong har vi satt oss ned med juniorlagets hovedtrener, Glenn Rostad. I dette intervjuet skal han ta oss igjennom en rekke teamer som er meget relevant for guttenes sesong.

Kort oppsummering av sesongen

- Vi hadde en god og fin oppkjøring, vi følte oss veldig godt forberedt inn mot sesongen. Ble litt forandring underveis slik at færre fra A-lag ble med på på rekrutt, noe som førte til at det ble stor belastning på våre juniorspillere. Da vi gikk til ferie hadde vi 23 kamper på 11 uker, og det betyr at det var minimum 2 kamper i uka. To kamper i uka i seg selv er fint i kortere perioder, men ikke i en så lange periode. Det var meget utfordrende med tanke på totalbelastningen på gutta, men også at treningshverdagen blir annerledes. Etter ferien blir det bedre, i høst hadde vi med flere spillere, noe som førte til mindre belastning på gutta. Resultatmessig var høsten godkjent, vi røk dessverre på straffekonk mot Vålerenga som var fjorårets finalist i NM. I interkrets så ryker vi i siste runde, en stor skuffelse at vi tapte den kampen. Dessverre er det en konsekvens av at prestasjonen var ikke gode nok over en hel sesong, forteller Glenn Rostad.

Sesongens største høydepunkt

- Det er helt klart finalen i Skaw Cup, tapte på straffer i en kamp der vi var forhåndsfavoritter. Semifinalen mot Hødd var også en meget sterk prestasjon av gutta. Jeg ønsker å trekke frem borte mot Råde der vi stiller meget ungt. Skal også sies at vi var veldig nære mot Vålerenga i cupen, forteller Glenn Rostad.

Påvirker nedrykket juniorlaget?

- Satsningen blir i utgangspunktet akkurat det samme. Kvaliteten på treningene og de som jobber rundt laget skal ikke påvirkes. Nedrykket kan sies å være en fordel for våre unge spillere som ligger nærmest et A-lag.Hadde vi spilt i Obos-ligaen ville det kanskje vært like aktuelt som det kan bli nå. De økonomiske rammene rundt klubben tilsier at det er naturlig at flere av våre juniorspillere slipper til på A-laget. Det er en fordel for de, nåløyet blir større slik at det er mulighet for at flere slipper til. Det er også selvfølgelig slik at klubben har en mulighet til å bygge flere " klubbspillere" som har gått gradene i klubben, presiserer Glenn Rostad.

Juniorlaget 2018

- Nå har vi evaluert spillere for juniorlaget 2018. Vi har hatt endel prøvespillere, tidligere spillere og guttespillere som tar steget opp. Vi ønsker å sette stallen for 2018 1.desember, men det er klart at det er flytende. Det kan jo gå spillere til A-laget som gjør at vi må hente inn flere spillere til juniorlaget. Jeg tror jo at gruppa blir lik det den var i fjor, forteller juniortrener Glenn Rostad.