Fra FFK til Bundesliga!

Thomas Rekdal har tatt store steg under sin tid i FFK, nå er midtbanetalentet klar for FSV Mainz 05 som spiller i Bundesligaen.

32 kamper før han ble myndig
I en sesong hvor opprykkslagene nærmeste ikke hadde ett eneste minutts spilletid for spillere i junioralder, spilte Thomas Rekdal som førsteårs junior 22 kamper fra start for FFK i Postnord-ligaen 2018.
Han ble ikke overraskende også kåret til Årets Talent i Postnord-ligaen.

Thomas Rekdal kom til FFK fra Skogstrand sin sterke 2001-årgang. Debuten for a-laget kom i OBOS-ligaen som 16-åring i juni 2017.
Totalt har han vært på banen i 32 obligatoriske FFK-kamper, og Thomas har fortsatt bare lov til å øvelseskjøre med bil.

Etter en lang og god vurdering falt valget på at neste steg på karrierestigen er Tyskland og FSV Mainz.

- Overgangen til Mainz 05 er jeg er veldig fornøyd med. Jeg trente med klubben i desember, og følte meg velkommen og ønsket. Jeg ser på dette som et nytt steg mot drømmen om å spille i topp 5-liga i Europa. U23-laget har en god balanse mellom fokus på utvikling og prestasjon/resultat noe jeg tror er veldig viktig for min egen utvikling. I tillegg bygger Mainz på mange av de samme verdiene som meg selv. Klubben legger til rette og veileder meg slik at alt er opp til meg selv om å nå mine mål. Sier Thomas.

Gode utviklingsvilkår
Thomas kom til Fredrikstad før sesongen 2016, da til klubbens G16-lag. Derfra gikk det raskt oppover via G19 til a-laget, fra sommeren 2017 var han fast inventar på alle a-lagstreninger.

- Tiden i FFK har naturligvis vært veldig viktig for min utvikling. Jeg gikk gjennom alle trinnene i FFK, helt fra sone/bylag, sammen med spill i lokalklubben Skogstrand, til A-lagsspill i FFK i løpet av 6 år. Både på gutte-, junior- og A-laget har jeg ved hjelp av FFKs trenere spesifisert mine sterke sider og utviklingsområder. Utviklingsområdene har jeg jobbet med både på felles- og egentrening. Spesielt Magnus Meling har hjulpet meg mye etter treninger med fokus på detaljer. Forteller Thomas.

Sesongen 2018 kjempet midtbanespilleren seg til en fast plass på laget til Per-Mathias Høgmo, og i mai deltok han i EM-sluttspill for Norge. Etter å ha gått videre fra gruppespillet ble det stopp mot vertsnasjonen England for Norge og kaptein Rekdal. FFK sin Sportslige leder gleder seg til å følge utviklingen til sin elev fra i fjor.

- Thomas har gjennom et år med regelmessig spill i Postnord-ligaen videreutviklet sine taktiske og tekniske ferdigheter. Fysisk har han tatt gode steg og mentalt er han en vinnertype. Fra et trenerståsted er han forbilledlig å jobbe med. Det blir gøy å følge hans videre utvikling i Bundesliga og for FFK er det positivt å kunne ha spillere internasjonalt som har tilknytning til byen og klubben. Forteller Per-Mathias.

Går an å bli god i Fredrikstad
Thomas er foreløpig siste eksempel på spillere som går vi egen klubb og videre oppover i fotballverden.
Thomas sin vilje, sult og dedikasjon til å utvikle seg er nøkkelfaktorene som skal til for å nå langt, og han er nå et godt bevis på at det fortsatt går an å bli god og nå langt i egen by.

- Jeg har vært veldig heldig med å ha hatt en familie som har vært der for meg og hjulpet meg med fotballen helt fra jeg var liten. Jeg har lært at utvikling handler om å trene mye, riktig og med kvalitet. Likevel er det viktigste med fotball å ha det gøy. Hvis ikke det er gøy, gir det heller ingen mening å holde på. Jeg måler treningene mine etter tilstedeværelse og engasjement, sammen med kvalitet. Så lenge jeg er tilstede og engasjert i treninga vil jeg alltid få noe igjen for det, og det er også da det i mine øyne er morsomst å spille. Avslutter Thomas.

Thomas er allerede på plass i Tyskland og igang med treningene i Mainz.
Vi i FFK gleder oss stort til å følge utviklingen hans i årene som kommer - Lykke til Thomas!!

Har du skaffet deg sesongkort på Fredrikstad Stadion i 2019? Hvis ikke så gjør du det her:
Kjøp sesongkort her!