Før kampen: Hødd vs FFK

Søndag gjester FFK Høddvoll for å møte cupmesterne fra 2012 i en ny vrien bortekamp mot formlaget i ligaen.

Sesong med store variasjoner
Hødd er en tradisjonsrik klubb i Norsk fotball. Laget fra Ulsteinsvik spiller på nye flotte Høddvoll, åpnet i 2015 og så sent som i 2012 vant laget cupfinalen på Ullevaal.
Hødd rykket opp til OBOS-ligaen sesongen 2010 og var der helt frem til nedrykket i 2016. Deretter har laget vært i Postnord-ligaen, 2018-sesongen så lenge svært lovende ut, men til slutt endte laget på 3. plass, målforskjellen unna kvalifisering. Vinteren 2019 var av det svært trøblete slaget med store utskiftninger i administrasjon, trenerteam og spillertropp, og ikke minst et dramatisk årsmøte hvor sittende styreleder og tidligere trenerprofil Ivar Morten Normark beholdt styreleder-vervet med en fattig stemme.

Årets sesongen har vært meget varierende av mannskapet til den unge hovedtreneren Sander Håskjold Nyland, bror til keeperkjempen Ørjan.
Lag som må se tilbake på rekker med 5 strake tap er ofte langt nede på tabellen, lag som kan se tilbake på rekker med 4 strake seire er ofte i toppen. Hødd har klart begge deler, og befinner seg da naturlig nok midt på tabellen med både lang vei opp og lang vei ned.
Basert kun på de siste 4 serierundene er Hødd det beste laget i ligaen, basert på alle 21 serierundene er Hødd nummer 6 med seire og tap jevnt fordelt frem til nå.

Etter en blytung sommer med 5 strake tap så har laget funnet vinnerformelen de siste ukene og har nå 4 strake seire. Forrige kamp ble det 1-0 borte mot Sola, en kamp hjemmelaget produserte et stort antall sjanser, men både Hødds keeper og stengene var i veien for de gulkledde fra flyplassen.
Hjemme på Høddvoll har Hødd vært leie å møte, på 10 kamper har de vunnet 6, mens 3 har gitt tap og 1 har gitt uavgjort. Det ligger an til scoringer på søndag, på de 10 hjemmekampene er det scoret totalt 38 mål, kun 2 ganger har Hødd holdt nullen hjemme, og kun 1 gang har bortelaget holdt nullen på Høddvoll.
Forrige hjemmekamp var mot Bryne, en underholdende kamp i et van(n)vittig vær, hvor begge lag skapte flust av målsjanser. Hødd takk det lengste strået og vant med 2-1.

Forrige kamp mellom FFK og Hødd var årets serieåpning. Der tok FFK ledelsen tidlig ved Kjell Rune Sellin, men Hødd kjempet seg tilbake og utlignet med 15 minutter igjen å spille, 1-1 ble også sluttresultatet.

Ta med energien vestover
FFK har også variert i resultatene den siste tiden og søker denne helgen å finne stabiliteten igjen. Andreomgangen mot Brattvåg på søndag bør ha vært en real vitamininnsrøytning, og laget tar sikte på å ta med den lagmoralen,  energien og intensiteten inn fra start mot Hødd.

Bjørn Johansen og laget gleder seg til en ny bortetur og forventer at kun vårt aller beste nivå er godt nok mot formsterke Hødd.

- Vi reiser til Ulsteinvik med en god følelse etter snuoperasjonen mot Brattvåg, den lagmoralen og det ansvaret som ble tatt blir viktig å gjenskape fra start. Vi trenger å få frem den "state of mind" vi hadde i andreomgangen sist, bringer vi det inn i de siste rundene blir vi vonde å ha med å gjøre. Forteller Bjørn.

Mads Nielsen var en av flere som ikke kunne spille mot Brattvåg, han er nå tilbake i troppen. Stian Stray Molde er den andre som måtte stå over med karantene sist, han må vente enda en helg før han kan være med igjen. Forøvrig er det kun Marius Hagen som må stå over ved neste gule kort.

På skadefronten er fortsatt flere sentrale spillere ute. Eirik Mæland, Love Reuterswärd og Ludvig Begby står alle over oppgjøret. Joona Veteli kan i beste fall være aktuell for troppen som reiser vestover på lørdag. Sakari Mattila er i trening igjen, men trenger tid på å bygge opp formen etter det lange skadeavbrekket.

Kampstart på Høddvoll på søndag er 16:00!