Før kampen: FFK vs S08

Onsdag smeller det når Fredrikstad møter Sarpsborg i et klassisk byderby!

Velkjent reise
Den relativt korte historien til Sarpsborg 08 er velkjent. Samarbeidsklubbens trange fødsel med steile fronter ble til slutt løst, og etter et par navnebytter og en uheldig logokonkurranse i lokalavisa har Sarpsborg 08 hatt en imponerende reise. For 10 år var det næmest et tidsspørsmål før den nystartede klubben allerede var historie. Fra å være på konkursens rand uten midler til å betale ut lønn i 2009, til å spille i Europa og omsette for nesten 170 millioner i 2018.

Sarpsborg 08 slo seg opp og frem som "annerledesklubben" med sterk lokal forankring og semi-profesjonell tilnærming, men er i dag en stor og profesjonell organisasjon med mål og forventninger om å være helt i toppen av norsk fotball.

Luggete start på sesongen
Sarpsborg 08 var før sesongen tippet å være blant utfordrerne til seriemesterskapet, men første tredjedel av sesongen har vært mye stang-ut for sarpingene.
Kun en gang i år har laget stått igjen med 3 poeng etter en seriekamp, det var når Lillestrøm ble slått på hjemmebane i starten av april.

Spillemessig har Sarpsborg 08 gjort flere gode prestasjoner, men foran mål har det ikke fungert så langt i år med kun 7 mål på 9 spilte kamper. Bakover på banen kan de imidlertid vise til godkjente tall med 11 mål i mot på de samme 9 kampene.

Første runde i NM ble til slutt et greit avansement for Sarpsborg 08 med 3-0 mot Sprint/Jeløy, men 4. divisjonslaget fra øya utenfor Moss stod imot i en hel time før eliteserielaget fikk satt ballen i mål.

2 kamper på 4 dager
For vår egen del er det vind i seilene om dagen. 4 seire på rad gir selvtillit og et godt grunnlag å bygge videre på inn mot sommeren.
Serieleder Stjørdals Blink ble beseiret med 1-0 på 16. mai, og med det har vi muligheten til å gå likt med tabelltoppen med seier i hengekampen mot Vidar.

Cupkampen mot Sarpsborg 08 er ikke den eneste kampen denne uka, lørdag er det en vrien bortekamp mot uforutsigbare og hardtsatsende Brattvåg.
Bjørn holder fokus på den nærmeste kampen og gleder seg til cup på onsdag.

- Vi vet jo at det kommer cupbomber hvert år, og det kan like gjerne skje her på Stadion, men når det er sagt så er det ingen tvil om at Sarpsborg er store favoritter. Alt annet enn seier vil være et gedigent mageplask for de, så vi har alt og vinne denne kampen. Har ikke Sarpsborg en god dag på onsdag så har vi et såpass bra lag at det fort kan bli litt ubehagelig for de. Forteller Bjørn Johansen.

Billettsalget stiger stadig!
Mandag ettermiddag nærmet billettsalget seg 4000 og alt tyder på en topp stemning med masse folk på tribunene onsdag kveld.
Har du ikke skaffet deg billett enda så gjør du det her:

På en rekke felt, også langside, får du billett til kun 100,-.
På kortsiden kan du kjøpe billett til kun 50,- for barn/honnør/student.
Ståfeltet får du billett til kun 50,- for alle!

Se forøvrig instruksjonsvideo for registrering, kjøp og bruk med FFK Appen her: FFK APPEN

Bortesupportere
Kirkens Bymisjon Tribunen (Felt F, G, H, K) åpnes til denne kampen og er forbeholdt supportere fra Sarpsborg.

Alle billetter på Kirkens Bymisjon Tribunen koster 100,-.

Foto: Trine Sirnes