Før kampen: FFK vs Levanger

Søndag kommer et av ligaens store formlag til Stadion, vår gamle kjenning Levanger gjester Stadion med en imponerende rekke kamper siden vi møtte de sist!

Rufsete åpning
Levanger rykket ned fra OBOS-ligaen i 2018 etter en tung høstsesong. De 20 siste serierundene i 2018 ga 17 tap og 3 uavgjort, på ingen måte en god inngang til å ta steget rett tilbake i 2019. Det hjalp nok heller ikke at økonomien var vanskelig og de aller fleste spillerne ble byttet ut. Åpningen på årets sesong bar heller ikke med seg tegn på at opprykk tilbake til OBOS-ligaen var innenfor rekkevidde, etter 9 serierunder var fasit 2 seire og 1 uavgjort, resten tap.

Men så skjedde det noe med Magnus Powell sine elever! Etter å ha tapt 0-2 på hjemmebane for FFK ble det seier mot Brattvåg på bortebane, og etter det kom seirene på løpende bånd både før og etter sommerpausen. 6 strake seire ble det før et Kvik Halden med OBOS-ligaen i siktet stoppet seiersrekken i midtuken. Det skal sies at Levanger verken hadde marginer eller dommeravgjørelser med seg og burde stått igjen med mer enn null poeng fra det oppgjøret. Derfor er det fortsatt et Levanger i god form som gjester Fredrikstad på søndag, selv om den gode flyten fikk seg et skudd for baugen onsdag.

Forrige oppgjør var en av flere brutte barrierer denne sesongen for FFK sin del, det var nemlig første gang FFK slo Levanger! 2-0 ble resultatet etter scoringer av Tim Nilsen og Joona Veteli, en i hver omgang.

Slo tilbake igjen
Resultat følger ikke alltid prestasjon i fotball, det er mye av sjarmen (ev. frustrasjonen) med spillet. Etter å ha bommet mot Byåsen var det derfor godt for guttane med en sterk seier borte mot Bryne. Seiersmålet kom sent, men fortjent etter en flott laginnsats som påførte Bryne sitt første hjemmetap for året.

Søndag er det nye muligheter. Levanger hjemme har heller aldri gitt full pott, så det er ny mulighet for å bryte en barriere også denne gangen.
Bjørn Johansen ser frem mot oppgjøret hvor han tror laget må opp mot sitt beste for å beholde poengene i Fredrikstad.

- Vi vet at alle vil slå FFK, så er også tilfellet med Levanger som helt sikkert legger inn litt ekstra når de kommer til Stadion. På bortebane er Levanger det beste laget vi har møtt i år, og vi forventer at kampen på søndag blir like tøff, mot en lite risikovillig motstander som selger seg dyrt. Når det er sagt så ga seieren mot Bryne oss masse energi. Med tålmodighet og utnyttelse av de ferdighetene som bor i laget går vi for seier igjen. Forteller Bjørn.

Eirik Mæland er ute på ubestemt tid med sin skade, Sakari Mattila har fortsatt en stund igjen før han er aktuell for a-laget, mens Maikel Nieves må stå over denne kampen etter skaden han måtte ut med mot Bryne sist helg. I tillegg er Joona Veteli ute med karantene etter å fått sitt 4. gule kort sist.
Philip Aukland er spilleklar og med mot Levanger.

Billetter
Det ser ut til at sommeren kommer litt tilbake i helgen og alt er duket for topp stemning på Stadion søndag kveld!
Billetter skaffer du deg som alltid på følgende steder:

• FFK Appen
  • WEB!
  • Aristokraten (se åpningstider på Facebook)
  • Billettluka (fra 15:00 kampdag)

Vi sees på Stadion - SAMMEN ER VI STERKE!