Fin seier over Kvik Halden

Det lugget litt for FFK i årets siste hjemmekamp, men til slutt ble det en fortjent seier over Kvik Halden.

Kvik Halden og haldenserne mobiliserte voldsomt før lørdagens oppgjør og hadde fylt bortefeltet til randen. Gjestene var med på å sørge for årets 3. høyeste tilskuertall, kun slått av FFK-Byåsen (7 912) og FFK-Sarpsborg 08 (6 087). Mot Kvik Halden var oppmøtet imponerende 4 462 tilskuere!

Bortelaget hadde ledelsen i avdelingen og ville vært klare for OBOS-ligaen dersom de vant og Stjørdals Blink tapte mot Egersund.
FFK måtte klare seg uten Mads Nielsen, Love Reuterswärd og Ludvig Begby, men gledelig var Eirik Mæland tilbake i troppen denne helgen.

Jevnt før pause
Det ble et jevnt og spennende oppgjør før pause, men ingen av lagene gjorde en spesielt god omgang. En luggete omgang fra FFK, men ved noen andledninger var laget nære å ta ledelsen. Bortelaget lå kompakt og godt i forsvar, og var farlige på overganger med raske Kevin Krans og Youssef Chaib på topp.

Kjelsrud Johansen hadde både et skudd og en heading i nettveggen, mens Maikel Nieves tvang frem en god redning fra gjestenes keeper på et flott langskudd.
Dagur Thorhallson var nærmest for gjestene når han skjøt et lurt skudd via en FFK-fot og like på utsiden av målet til Håvar Jenssen.

FFK tok over
Etter hvilen tok FFK stadig mer over oppgjøret. Etter 57 minutter kom scoringen når Joona Veteli hentet frem et strålende frispark fra hjørnet av 16 meter. Over muren og inn i vinkelen til 1-0 for FFK! Vetelis 6. scoring for FFK denne sesongen.

Og etter 1-0 ble det mye FFK. Kun minuttet etterpå var Kjelsrud Johansen nærme på et godt innlegg fra Aukland, men ballen gikk like utenfor. Riki Alba fant Nicolay Solberg inne foran mål etter en god kontring, men Solberg sin avslutning ble reddet av keeper.
Etter 84 minutter kom avgjørelsen. Thomas Drage slo inn og der headeten en uheldig Albert Makiadi ballen i eget kryss til 2-0 for FFK.

De siste minuttene kjørte FFK på for å bedre målforskjellen, men på tross av flere gode muligheter ble det med de 2 scoringene for hjemmelaget. Avslutning på kampen ble preget av det som tilsynelatende var en stygg situasjon hvor bortelagets Chinonso Agu og Henrik Kjelsrud Johansen var involvert. Uten at ballen er i nærheten skaller Kvik sin forsvarer ned Kjelsrud, som etter å ha ligget nede en god stund måtte ha hjelp for å komme seg av banen.

Premissene før siste runde
Med dagens resultater er det Stjørdals Blink som har alt i egne hender når siste runde skal spilles lørdag 26. oktober klokka 13:00.
Stjørdals Blink 57p +44
Kvik Halden 55p +30
FFK 52p +24

Stjørdals Blink møter Sola hjemme og rykker opp med seier eller uavgjort.
Kvik Halden møter Nardo hjemme og sikrer kvalifisering med seier eller uavgjort.
FFK møter Vidar borte og er avhengig av at Kvik Halden taper og at målforskjellen på 6 mål hentes inn. Med andre ord taler det aller meste for at Stjørdals Blink rykker opp og at Kvik Halden spiller kvalifisering.

Ettersom dagens kamp med stor sannsynlighet var den siste for året ønsker FFK å takk alle frivillige og alle publikummere som har møtt opp gjennom årets sesong.
Totalt har i snitt 3939 mennesker løst billett på en FFK kamp i Postnord-ligaen denne sesongen - TUSEN TAKK ALLE SAMMEN!