Det ville seg ikke mot Bodø/Glimt

FFK førte store deler av kampen søndag mot Bodø/Glimt. Likevel var det de helgule som tok med seg alle poengene hjem.

I vårsola på Fredrikstad stadion fikk vi innledningsvis se to lag som følte og tok på hverandre, uten å risikere det helt store. FFK så nok en gang ut til å ha funnet en trygg og god defensiv struktur. Det tok hele 15 minutter før den første sjansen kom, ved Bodø/Glimts Patrick Berg som fra seksten meter ikke klarte å treffe innenfor rammene.

Noen minutter senere fyrte Veteli av en skikkelig finsk kraftsalve med god retning på en retur, men skuddet ble blokkert. Samme finne broderte seg i neste angrep nesten helt gjennom hele Glimt-forsvaret, men ble igjen stoppet like før mål.

FFK fortsatte å måle på, og kom til flere innlegg, men presisjonen og sluttproduktet var ikke godt nok. N'Diaye viser 10 minutter før pause prov på god teknikk da han slår en frekk tunnel nede ved dødlinjen, avslutningen fra spiss vinkel i sekvensen etterpå ble derimot stoppet av Simon Thomas. Det skjedde ikke så mye mer i den første omgangen, 45 jevnspilte minutter der Fredrikstad, om noen, var det førende laget.

Hjemmelaget tok kommandoen

De rødhvite fortsatte å føre kampen etter hvilen, og festet tidlig et grep om kampen. Håvar Jenssen hadde lite å gjøre som FFKs bakerste mann de første minuttene etter pausen.

Likevel er det bortelaget mot spillets gang som tar ledelsen etter drøye timen, signert Kristian Fardal Opseth. Et skudd fra 20 meter som uheldig gikk forbi Jenssen, til stor glede for de tilreisende fra Bodø. Et skikkelig slag for FFK som virkelig begynte å nærme seg noe.

Rett etter scoringen gjorde FFK kom Brix inn for Veteli, og N'Diaye fikk seg en smell like etterpå, og måtte bytte til fordel for Kapidzic. Kampen ble etter scoringen noe mer oppstykket, og ingen av lagene klarte å etablere noe spill. Kvarteret før slutt kommer dødballspesialisten Trebotic inn med håp om å kunne bidra til å snu kampen for FFK.

Nesten for Trebotic

Store deler av Fredrikstad stadion trodde FFK reduserte da Trebotic fikk frispark i en god skuddposisjon. Ballen gikk uheldigvis for Trebotic og FFK i nettveggen.

Fredrikstad fortsatte å jakte reduseringen, og spilte Bodø/Glimt lavere og lavere. Men Bodø/Glimt stod godt og kompakt, og reduseringen kom aldri. Et ekstremt bittert tap, der FFK jevnt over dominerte banespillet uten å få hull på byllen.

Neste utfordring for guttane er Ullensaker/Kisa borte 30.april, og det er utvilsomt en revansjesugen gjeng som drar til Ullensaker.

Kampfakta:

Fredrikstad - Bodø/Glimt 0-1 (0-0)

FFKs lag fra start: Jenssen - Lahdenmäki, Leko, Skagestad, Westgaard - Karoliussen, Veteli (Brix), Åsheim (Trebotic), Falk Larsen - Flo, N'Diaye (Kapidzic)

Tilskuere: 4008

Gule kort: