Vendepunktet

Dette er ikke slutten – Dette er begynnelsen

Dette var vondt, fryktelig vondt. En sesong med mange fortvilende og uforløste prestasjoner er slutt, flere år med en negativ spiral har kulminert med nedrykk til nivå 3.
Hva som gikk galt i 2017 skal evalueres nøye i dagene som kommer, med ekstern kyndig hjelp.
Et nedrykk er aldri positivt, men når det først er skjedd så skal vi hente ut alle fordeler vi finner. Vi er allerede godt i gang med å planlegge returen – den skal komme fort og brutalt!

Det vil bli store endringer og i bunn skal en klar retning og identitet ligge. De siste krampetrekningene av ukultur eller høye hester forsvinner ved dette nullpunktet!
FFK skal gjenreises med nøkternhet, ydmykhet og beinhardt arbeid. Gjennom 2017 har vi jobbet iherdig med vår nye plan, den vil bli enda viktigere når vi tar fart fra 2. divisjon.

Ikke konkurs!
Mange har spekulert i om et nedrykk til 2. divisjon betyr slutten for vår stolte historie, det gjør det så definitivt ikke. 114 år er gjennomført, og i det 115. skal vi igjen ha noe å juble for.
Budsjettet for spill på nivået under er selvsagt lavere enn for OBOS-ligaen. Flere inntekter forsvinner, blant annet media-inntektene fra NTF. Vi forventer naturlig nok i tillegg både lavere sponsor- og billettinntekter, men vi håper selvsagt byen er med oss på veien tilbake også. Målet er utvilsomt opprykk i 2018 og det skal vi klare sammen!

Ny hovedtrener
Ny hovedtrener står høyt på prioriteringslista.
Vi har satt sammen en arbeidsgruppe hvor det er hentet inn fotballkapasiteter utenfor klubben med store nettverk, god kjennskap til dagens toppfotball og et hjerte for klubben.
Vi ønsker å ha ny hovedtrener klar i løpet av noen få uker, ansettelsen skal bære preg av ambisjonen om å nå klubbens 3-årige mål om å utvikle et lag som kan kjempe om opprykk til Eliteserien.

Spillertroppen
Det har blitt spekulert i om spillertroppen vil bli fristilt, det blir den ikke, men det blir store endringer.
Vi skal i løpet av et par måneder ha en tropp som teller omkring 20 mann. Troppen vil ha en god miks av etablerte spillere med OBOS-nivå inne, og unge lokale sultne gutter på vei opp og frem.
I 2018 vil treningene flyttes til ettermiddagen, men grunnfundamentet skal allikevel være å skape en sterk trenings- og utviklingskultur med spillere som tåler og vil trene mye.

Utviklingsavdelingen
De siste 3 årene er FFK den klubben i OBOS-ligaen som har gitt mest spilletid til lokalt utviklede spillere, og i de samme årene har hele 11 forskjellige FFKere representert Norge på ungdomslandslag.
A-stallen i 2018 vil ha en høy andel egenutviklede spillere, og vi skal fortsette å produsere spillere til både landslags - og toppfotballen.
Tilbudet for de som virkelig vil og kan bli gode i Fredrikstad skal bestå, og de som spiller på junior, gutt og bylag skal ikke merke forskjell på opplegget fra 2017.

Bysamarbeidet
Bysamarbeidet har hatt et varierende år, men tilbakemeldingen forteller at mange er fornøyde med grepene som ble gjort i høst.
Vi har ingen planer om at bysamarbeidet skal bli lidende av a-laget sitt nedrykk, tvert imot skal vi stadig søke å forbedre samarbeidet.
Kontinuitet på ledersiden til utviklingsavdelingen er mye av nøkkelen, og den vil fortsette i 2018.

Billettpriser og sesongkort
Med spill i 2. divisjon blir naturligvis prisene for å være på kamp redusert.
Sesongkort for 2018 blir lagt ut for salg så fort vi klarer. Fredrikstad er og blir Norges beste fotballby, og vi håper mange er med på denne snuoperasjonen og ønsker å være med på oppturen neste sesong.
Å kjøpe sesongkort er den beste måten du kan bidra til å gi klubben rammebetingelsene vi trenger for å skape en slagkraftig tropp og en sterk organisasjon i 2018.

Tusen takk for fantastisk støtte gjennom et tungt 2017, vi beklager på det sterkeste at vi ikke har innfridd verken våre egne eller andres forventninger, vi lover å komme sterkere tilbake!

Lurer du på noe, eller ønsker å gi oss innspill? Ikke nøl med å ta kontakt!