Den tunge veien ned i PostNord-ligaen

Notodden vant fullt fortjent 5-3 i den avgjørende kvalikkampen. Sesongen 2017 ender med nedrykk for FFK.

Fotball berører, og det er kanskje derfor vi elsker den så høyt. Det er ingenting som er gøyere enn å spille kamper som betyr noe, og kampen lørdag kveld betød mer enn de aller fleste kampene i år. Dessverre ble ikke utfallet slik vi hadde håpet.

På Idrettsparken i Notodden skulle kampen om videre eksistens i OBOS-ligaen, eller turen ned til PostNord-ligaen utspille seg. Med et 0-0 resultat i det første oppgjøret, ble returkampen i Notodden helt avgjørende.

Marerittstart

Det tok kun sju minutter før hjemmelaget gikk opp i føringen. Lynraske Holmen slo inn til Hustad som ved første stolpe plasserte ballen i mål. En forferdelig åpning for FFK som ble tvunget til å angripe etter Notodden-scoringen.

Og etter 20 minutter skulle marerittet bli verre. Nok en gang var Holmen hovmester og slo en presis dødball som Jenssen videreførte i mål bak Masalin.

To minutter senere kontret hjemmelaget som var i fyr og flamme inn det tredje for dagen. Denne gangen fikk Holmen selv skrive seg opp på scoringslisten. Det så langt ut for FFK etter 25 minutter.

Amani Mbedule viste så klasse da han fra hjørnet på sekstenmeteren curlet ballen i lengste kryss. 4-0 før halvtimen var spilt, og nedrykket virket så og si spikret.

Kapidzic-redusering

Sanel Kapidzic fikk kriget inn en redusering før pause. Dansken banket ballen opp i nettaket fra kloss hold, og et lite håp ble tent for plankebyen i det lagene tok pause.

FFK førte mye av banespillet i starten av den andre omgangen, men det var hjemmelaget som skulle score det neste målet. Midtgarden dro til på halvvolley og satte inn det femte for Notodden.

Begby svingte inn et presist innlegg som landet på pannebrasken til Leko etter 76 minutter. Kroaten stanget inn bortelagets andre mål for kvelden, men det virket fortsatt umulig for guttane. Med syv minutter igjen av ordinær tid, headet Leko inn nok en redusering, og plutselig var det nerve i kampen igjen. Men det ble ikke noe mirakel.

Vi var dessverre ikke gode nok da det gjaldt. Takk for støtten, og vi beklager at utfallet ikke ble som vi hadde håpet. Samtidig gratulerer vi Notodden med opprykk til OBOS-ligaen!

Kampfakta:

Notodden FK - Fredrikstad FK 5-3 (4-1)

Idrettsparken

Tilskuere: 2105

FFK: Masalin - Westgaard (Henningsson), Leko, Akinyemi, Bredeli (Åsheim) - Karoliussen, Skagestad - Lekaj (Furebotn), Flo, Begby - Kapidzic

Gule kort:

21 min Akinshola Akinyemi, FFK