Blikket rettes mot 2018

Endringer i troppen
Sesongen 2017 er over og troppen til 2018 skal slankes, fornyes og forynges.
Livet i 2. divisjon betyr naturligvis drastisk lavere lønninger. Spill i 2. divisjon betyr også at veien opp på a-laget blir enda kortere for våre egne. FFK har de siste årene vært en av klubbene i Norge som gir mest spilletid til spillere utviklet i egen klubb, og det vil med stor sannsynlighet bli enda bedre i 2018.

Henrik Bredeli, Johnny Buduson og Henrik Furebotn avslutter sine lån i FFK og har returnert til sine respektive klubber.
Sanel Kapidzic, Razak Nuhu, Magne Simonsen og Shola Akinyemi har ikke fått tilbud om å forlenge sine avtaler. Shola har allerede sikret seg ny klubb og spiller 2018 og 2019 i Sandnes.
Jarkko Lahdenmäki og Alexander Henningsson hadde begge avtaler i 2018, men partene er enige om å avslutte samarbeidet nå.

Vi ønsker å takke alle som er ferdige i FFK for innsatsen, og ønsker samtidig lykke til videre i karrieren!

Patrik Karoliussen er også på utgående kontrakt, her avventer partene noe før veien videre besluttes.

På kontrakt i 2018 er Jon Masalin, Mislav Leko, Edvard Skagestad, Rino Falk Larsen, Joona Veteli, Thomas Rekdal, Rocky Lekaj, Ludvig Begby, Anas Farah og Ulrik Flo.
Håvard Åsheim, Filip Westgaard og Håvar Jenssen har alle fått tilbud om ny avtale.

Troppen skal så fort som mulig telle ca. 20 mann, noen vil helt sikkert ta veien fra egne rekker, mens det også jobbes med å sikre forsterkninger utenfra.

Evaluering
Sesongen 2017 var en naturligvis en stor skuffelse, og som i både gode og dårlige tider har laget vært gjennom en grundig evaluering.
Evalueringen av spillertroppen ble gjennomført av vår gode samarbeidspartner Bright Performance på torsdag. Videre skal også styre og ledelse gjennom samme øvelse.

Mange både i og utenfor klubben har naturligvis sterke meninger om hva som gikk galt i 2017, evalueringen skal gi oss gode pekepinner både på 2017, men ikke minst hva som blir viktig på veien videre.

Ressursperiode
Etter testing av kondisjon, hurtighet og styrke går nå spillerne inn i det vi kaller for ressursperioden. Spillerne får hvert sitt individuelt oppsatte treningsopplegg for perioden frem til nyttår, som skal sørge for at spillerne kommer tilbake i god form i januar når hardkjøret for å være det best trente laget begynner…

Treningskamper
Mye av oppkjøringen er allerede lagt opp, fra første treningskamp i februar skal det totalt spilles 9 kamper før seriestarten går av stabelen 14. april.
Første kamp er mot Kråkerøy 3. februar, før det går slag i slag mot Asker, Skeid, Kvik Halden, Raufoss, Ull/Kisa og Arendal.
Innimellom her mangler det fortsatt 2 kamper som vi håper å ha på plass innen kort tid.

Mange av de så langt avtalte kampene er lagt til Stadion, så det blir gode muligheter for å følge oppkjøringen på nært hold i 2018.

Ny hovedtrener
Jakten på ny hovedtrener har pågått i flere uker.
Det ble tidlig satt ned en arbeidsgruppe, bestående av personer med hjerte for klubben og stort nettverk i dagens toppfotball, til å bistå klubben i søken etter ny trener. Prosessen startet med en stor bruttoliste over tilgjengelige og aktuelle trenere, den har med grundig arbeid blitt redusert inn til det vi mener er de beste kandidatene for jobben, gitt forutsetningen om økonomi, rammebetingelser og divisjon.

Vi håper å kunne presentere ny hovedtrener innen ikke altfor lang tid, målet er at FFK sin nye hovedtrener er klar i første halvdel av desember.

Sesongkort
Med endrede priser og forandring i salkartet tar oppsettet fra Ticketmaster noe lengre tid enn ønsket, men vi forventer å kunne åpne salget av sesongkort iløpet av svært få dager.
Prisene for 2018 blir naturligvis vesentlig lavere ettersom det både er en divisjon under neste år, og i tillegg at det er to færre kamper.

Vi håper supporterne følger våre fantastiske sponsorers holdning og er med klubben også i 2018 – Gjøres ting riktig de neste månedene så kan det bli mye glede og underholdning på Stadion neste år!