Alle gode ting er tre?

Kvik Halden har vært en lei nøtt for FFK, både i 2012 og 2015 stoppet cup-eventyret på Halden Stadion, kommer det til å gå bedre på Strupe KG?

Erfarent lag
Kvik Halden spiller i år for andre året på rad i 3. divisjon. I perioden 2010-2016 har laget vært å regne med på øvre halvdel i 2. divisjon, men klarte ikke å være blant de 7 beste i 2016 i forbindelse med serieomleggingen, dermed ble det spill i 3. divisjon for Haldenserne i 2017.

Kvik Halden klarte aldri å true Moss FK i kampen om opprykk i fjor, til det var Moss for stabile, og Kvik Halden ditto ustabile. Mange poeng ble rotet bort, og selv om Kvikelaget var best innbyrdes mot Moss, så var det Mossingene som var klart best over 26 kamper.
I år har laget fra festningsbyen forsterket seg og blir sett på som den kanskje største favoritten til å rykke opp fra deres 3. divisjonsavdeling.
Lørdag fikk også laget en god start på sesongen med 1-0 borte mot Skjetten i serieåpningen.

Kvik Halden har en rekke spillere med et stort antall kamper for klubben. Josef Myhren Bouchleh, Dardan Sæther, Jakob Madsen Lund, Mathias Engebretsen, Jiress Suka Suka og Bjørn Berglund var alle viktige brikker også i 2015, altså sist gang vi ble stoppet av Kvik Halden i cupen.

Nettopp møtt hverandre
Det er ikke lenge siden vi møtte Haldenserne sist, skjærtorsdag spilte lagene treningskamp på Fredrikstad Stadion, den gangen endte oppgjøret med 1-0 seier til oss.
Selv om resultatet var jevnt, så var FFK sjansemessig bedre enn Haldenserne og seieren burde vært et par mål større.

Allikevel viste Kvik Halden at de er et solid lag med et godt grunnspill og mange robuste spillere. Spesielt på dødball var laget tunge, og et par av situasjonene kunne fort blitt til gode muligheter med bedre presisjon i avslutningene.

3 kamper på 7 dager
Serieåpningen var starten på en hektisk uke for Per-Mathias og mannskapet hans.
Etter triumfen mot Asker har laget kun to dager på å få restituert og klargjøre seg for Kvik Halden. Etter det er det kun nye to dager med restitusjon og trening før det er duket for nytt Østfold-oppgjør mot Moss.
Både Kvik og Moss får en ekstra dag mellom kampene sammenlignet med FFK, men det skal troppen vår håndtere på en god måte.

Alle mann kom gjennom Asker-kampen helskinnet, og i tillegg inneholder troppen en rekke posisjoner med stor konkurranse, noe som kommer godt med i en 3 kampers uke.
Mikko Viitikko og Joona Veteli er eneste spillere som ikke var klare for spill i helga, men forhåpentligvis er begge aktuelle for en eller begge kamper som kommer denne uka.

Solide bakover, skapende fremover
Oppkjøringen og første seriekamp har vist at laget har innarbeidet en god struktur og en sterk lagmoral.
En meget godt trent gruppe holder avstandene kampene igjennom og gjør det vanskelig for motstanderen å finne rom. Det har sørget for en imponerende defensiv statistikk.
På de siste 11 kampene har laget holdt nullen hele 7 ganger, og tilsammen kun sluppet inn 5 mål.

Fremover skulle vi gjerne sett at flere sjanser satt i mål, men det positive er at det skapes en rekke sjanser i alle kamper, og det vil alltid være bedre å irritere seg over sjansemiss, enn mangel på sjanseskaping.
Mot Asker var det som i de foregående kampene mye godt offensivt spill som førte til flere opplagte målsjanser, noe som lover godt for fortsettelsen!

Mot Kvik Halden kreves det på ny en stor arbeidsinnsats og helhjerta innstilling, noe vi har lært å kunne forvente av årets FFK-lag.
Kampstart i Halden er 18:00 - Vi håper å se mange FFK-supportere på plass for å støtte laget!