#5 Mikko Viitikko

Mikko kommer fra den finske toppdivisjon, og har spilt med Joona på U-landslaget til Finland. Nå ser den unge finnen frem til sin første sesong i Plankebyen.

Mikko startet karrieren i Helsinki. I 2014 spilte Mikko a-lags fotball for den finske toppserieklubben HJK. I september det samme året, fikk midtstopperkjempen prøve seg mot selveste Barcelona i en treningskamp. I 2015 gikk ferden videre til divisjonskollega VPS, der han spilte rundt 50 kamper over 3 år. Mikko fikk også med seg fem Europa League-kamper, før han satte kursen mot Østfold og Fredrikstad i januar. Etter tre måneder i rødt og hvitt, trekker 23-åringen frem lagkameratene.

Vi er et sterkt lag med mange unge spillere som vil opp og frem, samtidig som det er en fin miks med de mer rutinerte spillere

— Mikko Viitikko

Hva er ditt personlige mål før årets sesong?

Å spille så mye som jeg kan, for å hjelpe laget.

Hvem lager mest liv i garderoben?

Mads Nielsen. Han er en veldig morsom fyr.

Hvem er den beste spilleren du har spilt med og mot?

Den beste jeg har spilt med er Robin Lod og Joel Pohjanpalo. Den beste jeg har spilt mot er Andres Iniesta. Han var sykt god når jeg møtte han med HJK.

Hva er din oppfordring til supporterne?

I hjemmekampene er de vår 12. mann, så det viktig at de kommer og støtter oss.

Hvem er ditt forbilde?

Jerome Boateng. Han er den beste offensive forsvarspilleren i verden.

Hva gjør du utenom fotballen?

Jeg ser på TV-serier og spiller Playstation. På sommerstid spiller jeg tennis og golf.

Navn: Mikko Viitikko
Fødselsdato: 18.04.95