1-0 tap i Gøteborg

Superettan-laget Örgryte vant dagens treningskamp i Gøteborg med 1-0.

Det ble som ventet en god test for guttane våre når vi reiste til Gøteborg for å møte Superettan-laget Örgryte på Vallhalla Idrottsplats.
Hjemmelaget stod med 3 seire uten baklengs så langt i oppkjøringen, eneste tap og det eneste baklengsmålet i 2018 enn så lenge kom mot Allsvenskan-laget Elfsborg.
I dag fikk de dessverre nok en seier, og nok en kamp uten baklengs, kanskje er Örgryte på vei mot gamle høyder i årets sesong.

Målløs førsteomgang
1. omgang var en relativt jevn affære. Selv om Örgryte hadde mest ball, så forsvarte FFK seg godt og slapp til få store sjanser.
To gode muligheter fikk allikevel hjemmelaget i løpet av omgangen. Den første kom tidlig og endte i en svak avslutning fra kort hold rett i grepet til Håvar Jenssen, mens den andre kom på slutten av omgangen hvor Jenssen reddet et godt skudd, returen ble farlig, men Viitikko var på rett plass.
Vår beste mulighet kom når Leko spilte Sellin og Chaib alene mot keeper i bakrom. Sellin ble avvinket for offside, men det hadde ikke Chaib blitt dersom han hadde vært den som tok ballen.
0-0 til pause.

Klarte ikke svare
Den andre omgangen startet hjemmelaget best og tok ledelsen etter at vi ikke klarte å klarere uten en dødball skikkelig. På andre bølge endte ballen hos Simon Nilsson som i hardt press banket ballen bort i lengste hjørnet fra 14 meter.
Like etterpå fikk vi vår største sjanse for ettermiddagen når Thomas Rekdal slo et presist frispark på hodet til Mislav Leko som bare skulle plassere ballen bort i det lengste hjørnet, dessverre datt ballen ned like utenfor krysset.

Etter dette hadde Örgryte en periode hvor de kunne og burde økt ledelsen. 3 ganger måtte Håvar Jenssen hente frem gode redninger for å holde oss inne i kampen.
Utover i omgangen ble det roligere, og som i mange andre treningskamper så forsvant mye rytme og intensitet når begge lag gjorde mange bytter den siste halvtimen.
Oppgjøret ble sjansefattig mot slutten og ebbet dermed ut med en fortjent 1-0 seier til hjemmelaget.

Raufoss neste
Neste mulighet til å utvikle oss kommer allerede på torsdag når Raufoss besøker Fredrikstad Stadion.
De gule og svarte fra Oppland har som FFK hatt en varierende oppkjøring så langt, men kommer med nyvunnet selvtillit i bagasjen etter at de lørdag tok en kontrollert seier mot våre naboer fra Moss.

Til den kampen bør mange av de som stod over dagens oppgjør være tilbake. Mads Nielsen, Tim Nilsen, Lopez-brødrene og Leo Olsen har alle gode muligheter for å være med fra mandag.
Så får vi håpe at skaden i leggen til Mislav Leko ikke er for alvorlig og at den høyreiste midtstopperen er klar igjen på kort tid.

Kampfakta

Örgryte - FFK 1-0 (0-0)
Vallhalla IP
Ca. 250 tilskuere

Håvar Jenssen

Håvard Åsheim
Mislav Leko (Fredrik Stokke 78 min.)
Mikko Viitikko
Ludvig Begby

Rocky Lekaj (Said Barakat 88 min.)
Eirik Mæland
Thomas Rekdal (Bocar Seck 61 min.)
Anas Farah (Rino Falk Larsen 61 min.)

Kjell Rune Sellin (Micael Lervik 88 min.)
Youssef Chaib (Leonard Getz 72 min.)