FFKs Gatelag

FFKs Gatelag har vært et foregangsprosjekt i norsk fotball, og gir utallige rusfrie timer til mennesker som har hatt det tøffere enn de fleste av oss.

Annonse:

Gatelaget er et lavterskeltilbud for rusavhengige menn og kvinner, organisert av klubben. Fredrikstad startet i 2011 sitt Gatelag som det første i Norge, etter støtte fra Johan H. Andresen.

Nå 11 år senere - i 2022 - er 29 klubber etablert med sine gatelag under paraplyen Gatelagsstiftelsen som ble opprettet i 2015. Vi i FFK er stolte av både å ha inspirert andre, og å ha utviklet prosjektet gjennom disse årene.

Fem dager i uka kommer spillerne, oftest 10-20 i tallet, til Stadion hvor de både får et måltid, en treningsøkt, en positiv og sosial opplevelse sammen og ikke minst rusfrie timer.

Bruk to minutter på å se følgende video med Anders fra FFKs gatelag, og vit at han siden dette ble laget har er en av flere som via FFKs gatelag har kommet seg ut i jobb og fått et bedre liv:

Gatelagene i Norge leverer 5.000 rusfrie timer hver eneste uke - og bygger varig endring for stadig flere av våre spillere. Nær 500 spillere har siden 2015 kommet over i lønnet arbeid eller skole / utdanning. I tillegg har et tilsvarende antall blitt inkludert i arbeidstreningsprosjekter i og rundt klubbene. Bare i 2021 fikk 203 spillere slike muligheter, hele 96 av dem kom ut i lønnet arbeid.

Dette er utgjør en seier for dem det gjelder personlig og ikke minst så er det en enorm samfunnsbesparelse i disse rusfrie timene.

Har du eller noen du kjenner behov eller lyst til å delta eller være frivillig rundt dette fantastiske prosjektet? Ta kontakt med:

Lars Petter «Biffen» Hansen – Trener for gatelaget – 92407206
Netan Sansara – FFK Samfunnsansvarlig – 47769643

Litt om FFKs Gatelag

• Prosjektet starter i 2011 som den første toppklubben i Norge

• Fem dager i uka samles spillerne på Stadion for trening og mat

• FFK spiller i gatelag-serien mot bl.a. Vålerenga, Stabæk, Sandefjord og Strømsgodset

• Gatelaget er et samarbeid med blant annet NAV, Fredrikstad kommune og Helsedirektoratet

• Bedrifter som Europris har i flere år vært bidragsytere - ta kontakt om din bedrift vil bidra

ENGLISH VERSION:

Since 2011 FFK Street team has been a pionér project in Norwegian soccer. The purpose is to give people with addiction issues hours of the day with physical activity, mastery and social inclusion.

Five days a week up to 20 players, men and women, meet at the Stadion in Fredrikstad where they have a meal, train together under a coach and have a social network.

Today, 22 Norwegian clubs has a street team like this.