FFKs Gatelag

FFKs Gatelag har vært et foregangsprosjekt i norsk fotball, og gir utallige rusfrie timer til mennesker som har hatt det tøffere enn de fleste av oss.

Gatelaget er et lavterskeltilbud for rusavhengige menn og kvinner, organisert av klubben. Fredrikstad startet i 2011 sitt Gatelag som det første i Norge, etter støtte fra Johan H. Andresen.

Nå 11 år senere - i 2022 - er 29 klubber etablert med sine gatelag under paraplyen Gatelagsstiftelsen som ble opprettet i 2015. Vi i FFK er stolte av både å ha inspirert andre, og å ha utviklet prosjektet gjennom disse årene.

Fem dager i uka kommer spillerne, oftest 10-20 i tallet, til Stadion hvor de både får et måltid, en treningsøkt, en positiv og sosial opplevelse sammen og ikke minst rusfrie timer.

Bruk to minutter på å se følgende video med Anders fra FFKs gatelag, og vit at han siden dette ble laget har er en av flere som via FFKs gatelag har kommet seg ut i jobb og fått et bedre liv:

Gatelagene i Norge leverer 5.000 rusfrie timer hver eneste uke - og bygger varig endring for stadig flere av våre spillere. Nær 500 spillere har siden 2015 kommet over i lønnet arbeid eller skole / utdanning. I tillegg har et tilsvarende antall blitt inkludert i arbeidstreningsprosjekter i og rundt klubbene. Bare i 2021 fikk 203 spillere slike muligheter, hele 96 av dem kom ut i lønnet arbeid.

Dette er utgjør en seier for dem det gjelder personlig og ikke minst så er det en enorm samfunnsbesparelse i disse rusfrie timene.

Har du eller noen du kjenner behov eller lyst til å delta eller være frivillig rundt dette fantastiske prosjektet? Ta kontakt med:

Lars Petter «Biffen» Hansen – Trener for gatelaget – 92407206
Netan Sansara – FFK Samfunnsansvarlig – 47769643

Litt om FFKs Gatelag

• Prosjektet starter i 2011 som den første toppklubben i Norge

• Fem dager i uka samles spillerne på Stadion for trening og mat

• FFK spiller i gatelag-serien mot bl.a. Vålerenga, Stabæk, Sandefjord og Strømsgodset

• Gatelaget er et samarbeid med blant annet NAV, Fredrikstad kommune og Helsedirektoratet

• Bedrifter som Europris har i flere år vært bidragsytere - ta kontakt om din bedrift vil bidra

ENGLISH VERSION:

Since 2011 FFK Street team has been a pionér project in Norwegian soccer. The purpose is to give people with addiction issues hours of the day with physical activity, mastery and social inclusion.

Five days a week up to 20 players, men and women, meet at the Stadion in Fredrikstad where they have a meal, train together under a coach and have a social network.

Today, 22 Norwegian clubs has a street team like this.