Unggutta tok første stikk mot Sandefjord

Onsdag kveld spilte Sandefjord og FFK sine rekruttlag den første av to kvalifiseringskamper om opprykk til 3. divisjon 2020, og det var unggutta fra FFK som tok første stikk mot storfavorittene fra Vestfold.

FFK2 reiste over fjorden uten to av de rutinerte spillerne inn i kvalifiseringen, både Sakari Mattila og Oscar Lopez Borgersen måtte kaste inn håndkleet før avreise. Nicolay Solberg og Riki Alba på henholdsvis 24 og 27 år stod for rutinen på Gamle Stadion KG i Sandefjord.
Heller ikke Sandefjord stilte med mye rutine onsdag kveld, laget til hvalfangerne består av stort sett juniorspillere, og en av de rutinerte som kunne spilt kampen, Emil Palsson, var ikke med.

Effektive FFK
Sandefjord kom ut av startblokkene i hundre og satt press på FFK fra første minutt på det nydelige kunstgresset. Hjemmelaget skapte ikke de største sjansene til å begynne med, men ropte på straffe etter 5 minutter, men dommeren lot den passere.

Etter åpningsminuttene kom FFK mer inn i det og i det klokka passerte 30 minutter spilte man seg fint nedover venstresiden, Barkarson slo inn til Farah som elegant vippet inn 1-0. Noen minutter senere var FFK på farten igjen og Vestby ble felt inne i 16-meteren. Straffen tok Alba og han er sikkerheten selv fra 11-meter, 2-0 og en glimrende start for rødbuksene.
Ledelsen holdt til pause og FFK kunne være fornyd med resultatet etter 1 av 4 omganger.

SF ut i hundre igjen
Andre omgang startet akkurat som den første med et hjemmelag som kom ut på maks. Denne gangen ga det også scoring. Ballen havnet ute på 16 meter etter en klarering, den nølte ikke Christoffer Andersen på og banket ballen bort i krysset til 1-2.

Hjemmelaget var farlig frempå et par ganger til, men som i den første omgangen roet Sandefjord seg etter hvert og FFK kom mer med i oppgjøret. Det skulle ikke hjemmelaget tillat, for på topp har FFK noen svært målfarlige herrer. Farah spilte Alba pent gjennom og da gjorde Alba som så mange ganger før i 2019, han banket ballen i mål til 3-1 for FFK.

Etter 66 minutter skaffet Nicolay Solberg frispark på 17 meter, der stilte Alexander Zoulakis seg opp med venstrefoten sin og smalt inn 4-1 via tverrliggeren, utsøkt av midtbanespilleren!
Og FFK ga seg ikke med det, etter 80 minutter var Farah på ferde igjen og klinket 5-1 ned i hjørnet bak keeper fra 16 meter, flott scoring av Anas som virkelig viste seg frem denne kvelden.

Halvspilt - Avgjøres på Stadion
Med det er kvalifiseringen halvspilt og FFK har med seg en fin ledelse hjem på Stadion om en uke. I tillegg til ledelsen har FFK også fordelen av mange bortemål, noe som gjør at oppgaven blir enda litt større for Sandefjord.

Returoppgjøret går på Fredrikstad Stadion onsdag 6. november klokka 19:30 - Velkommen på kamp!