To bautaer takkes av

Denne sesongen blir den foreløpig siste i FFK for Håvard Åsheim og Riki Alba.

Rolvsøys Iniesta

Håvard Åsheim, Rolvsøys Iniesta, har spilt hele 259 kamper for FFK. Snart har han fullført sin 11. sesong på A-laget, men i denne omgang blir det også den siste for løpsmaskinen.

«Helt siden jeg var liten gutt har FFK vært favorittlaget mitt. Jeg var på kamper på gamle stadion og hadde sesongkort på nye stadion. Jeg ble tatt opp på jr-laget til FFK i 2010. Det var fantastisk å hospitere med A-laget og se alle de gode spillerne som var der, og det å få A-lagskontrakt ble et tydelig mål for meg. Jeg skrev min første kontrakt med A-laget i 2013. De første årene var preget av utfordringer med mye trenerbytter og spillerne inn og ut. Samtidig var det mye moro på veien og enkeltkamper som pekte seg ut positivt. Etter en tur ned i 2.divisjon har skuta snudd og det ble satt en tydelig retning for å begynne å klatre i seriesystemet. Vi rykket opp i 2020 etter en fantastisk sesong. Det ble skapt en bedre og bedre treningskultur. Dette har definitivt toppet seg i årets sesong. Det har blitt lagt ned utrolig mange timer med arbeid fra alle i klubben for å klare å skape de resultatene vi har sett i år. Det at man kan krone det med et opprykk er bare helt fantastisk.

Min tid i FFK er over etter denne sesongen. Jeg har tilbrakt nesten halve livet mitt i FFK og klubben er en stor del av meg. Jeg sitter igjen med mange gode minner. Jeg har møtt utrolig mange fine folk på veien. Det kommer til å bli rart ikke skulle møte opp på stadion og gå i korridorene lengre. Et veldig spesielt minne for min del var å gå ut på stadion med over 10.000 tilskuere mot Moss å høre "For Fredrikstad" før kamp. Jeg håper at det blir flere slike øyeblikk fremover nå som FFK skal konkurrere på det øverste nivået igjen.

Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg har gjort mitt beste, men nå går veien videre. Jeg håper FFK fortsetter utviklingen og ønsker alle i og rundt klubben masse lykke til. Takk for meg.» Avslutter Håvard.

Håvard Åsheim debuterte helt tilbake i 2013, mot Kråkerøy i NM. Samme år kom debuten i OBOS-ligaen, mot Elverum på Fredrikstad Stadion. Siden har det blitt både opp- og nedturer for Åsheim som har vært med på mye under siden 11 sesonger i FFK drakt, og som avsluttes med den største oppturen av dem alle.

«Dette var en vanskelig beslutning for oss sportslig, og en enda vanskeligere beslutning emosjonelt. Håvard har vært en viktig bidragsyter for FFK i over et tiår og vært med på to opprykk på tre år. En profesjonell og disiplinert spiller som alltid har satt klubben først, en fantastisk lagspiller og lagkamerat, og en utrolig flott person. Samtidig vurderte vi at tiden nå var riktig, både for FFK og Håvard, at vi gikk hver vår vei.» Forteller Joacim Heier.

Kulturbæreren

Riki Alba kom til FFK fra 3. divisjon sommeren 2019, og har på de årene rukket å være helt sentral i tre opprykk. Først bøttet han inn mål for rekruttlaget høsten 2019 og bidro til et etterlengtet opprykk til 3. divisjon. Året etter var det for a-laget i Postnord-ligaen og til sist i årets sesong

"Da har vi dessverre kommet til veis ende. Etter sesongen vil min tid i FFK være over for denne gang. Det blir vemodig å legge denne delen av karrieren bak seg, men samtidig ser jeg frem til nye utfordringer. På de fem sesongene jeg har vært her har jeg trivdes både på og utenfor banen og ikke minst har jeg blitt veldig glad i både klubb og by. Jeg er takknemlig for at FFK ga meg muligheten til å restarte karrieren min og utvikle meg.

Da jeg ble FFK-spiller i Postnord-ligaen, var målet å være en bidragsyter til at FFK returnerte til der de hører hjemme; Eliteserien. Det har vært både opp- og nedturer, men vi klarte det til slutt og det er jeg utrolig stolt av. Jeg kom til FFK som en 23 år gammel gutt som var en Postnord-spiller, nå forlater jeg dere som en 28 år gammel mann, som er Eliteserie-spiller. Jeg vil takke alle i og rundt klubben. Dere har alltid vært fantastiske mot meg. Så ses vi plutselig igjen! Takk for meg" Avslutter Riki.

Totalt har det blitt 34 mål og 12 assist på Alba i FFK-drakt, forrige scoring kom borte mot Åsane da han satt kronen på verket i opprykkskampen i Bergen. Tidligere i måneden fikk han også sin landslagsdebut for den Dominikanske Republikk, hvor han åpnet målkontoen umiddelbart.

«Også dette en vanskelig beslutning for oss. Riki har vært en foregangsfigur på profesjonalitet og har lagt listen for hvordan man er toppidrettsutøver, og en fantastisk snill og god person som har vært en berikelse for miljøet. I de tre årene i OBOS-ligaen har han vært en sentral del av laget, men denne sesongen har det blitt mindre spilletid, spesielt i høst, og derfor ble vurderingen at vi lar Riki gå.» Forteller Joacim Heier.

FFK takker begge for en fantastisk innsats for klubben og håper alle gir dem den hyllesten dem fortjener i sesongens siste kamper!