Tage Johansen tas opp i a-troppen

Tage Johansen (18) har trent med a-laget til FFK siden høsten 2021, i vinter har Hvaler-gutten imponert stort både i trening og kamp, nå belønnes han med proffkontrakt.

Imponert gjennom vinteren
Tage Johansen er 2003-modell og sisteårs junior. Hvaler-gutten har vært en del av FFK sin utviklingsavdeling siden 2017 og har gått gradene via G16 og G19. I 2021 spilte han fast i midtforsvaret til rekruttlaget i 3. divisjon og gjorde en solid figur. Siden sommeren har han trent mer eller mindre fast med a-laget og nå blir det permanent plass for midtstopperen som signere en avtale ut 2023 med rødbuksene.

- Å spille for Fredrikstad har vært en drøm siden barndommen, og det å være en del av a-troppen har vært et mål i en lang periode. Så jeg setter u trolig stor pris på tilliten og denne muligheten. Forteller Tage Johansen.

KJØP SESONGKORT FOR 2022!

Har alle forutsetninger
Joacim Heier gleder seg over nok en FFK-unggutt som viser potensial til å gå hele veien. Spillerutvikling tar som kjent tid, men det systematiske arbeidet som ble iverksatt for 5-6 år siden og videreutviklet med et G14-lag i 2019 begynner så smått å høste frukter.

- Tage har egentlig alle forutsetninger for å nå øverste nivå. Midtstoppere med fart, fysikk, smartness og gode ferdigheter med ball vokser ikke på trær. Han er fortsatt ung og skal lære masse, men hvis han jobber dedikert og målrettet i årene som kommer vil han ha muligheten til å nå langt. Vi gleder oss til å hjelpe han på veien, så blir det veldig spennende å følge utviklingen hans fremover. Forteller Joacim Heier.

Tatt store steg
Utviklingsansvarlig Magnus Pettersen er også veldig glad for å se en ny mann fra Utviklingsavdelingen ta steget. Pettersen har latt seg imponere over Tage sin utvikling.

- Vært spennende å følge Tage sin utvikling fra han kom inn i FFK som en usikker 15-åring som likte seg veldig i godt komfortsonen, til en tydelig ledertype som setter høye krav til seg selv om omgivelsene. Tage har tatt kvantesteg det siste året, først og fremst på mentalitet, men også blitt mye bedre i valgene sine. Måten Tage har tatt tak i sin egen utvikling bør være til inspirasjon for alle unge spillere. Jeg vil også trekke frem G19 trenerne Thomas og Thomas som har gjort en flott jobb med Tage. Forteller Magnus Pettersen.

20 mann i troppen
Når Tage nå tar en permanent plass i a-troppen, så teller den 20 mann. Et par mann til skal inn i den allerede sterke troppen, som etter planen skal telle 22 spillere.

Håvar Jenssen
Ole Langbråten