Sjekk den lokale FFK-rekka!

Sju lokale gutter tar nå plass i FFKs A-lagstopp. Klubben scorer best i OBOS-ligaen på spilletid til lokalt utviklede spillere.

En flott rekke med gutter med lokal tilhørighet kan vi samle på treningene om dagen. En tegn på en stadig klarere rød tråd gjennom klubben der egne unggutter ikke bare utvikler seg, men også blir sett og får muligheten til å vise seg frem helt opp til A-laget.

Gradvis nærmer man seg målene i sportsplanen om hvor stor andel av troppen som skal være spillere utviklet i egen klubb. Det er også et tegn på avhengigheten av samarbeid med lokale klubber.

Siden 2013 har det vært 10 debutanter på A-laget i obligatoriske kamper av lokale juniorspillere (Håvar GJ, Ola L, Håvard Å, Ludvig B, Filip W, Tobias FK, Herman B, Anas F, Thomas R og Joel A). Av disse 10 er 7 stk fremdeles i A-stallen. En slik lokal og ung forankring er noe som har kjennetegnet FFK de siste tre årene.

- Mer enn 1/3 av a-lagstroppen er gutter som er fostret opp gjennom vår egen utviklingsavdeling. Forteller Utviklingsansvarlig Magnus Meling.

Men det ligger mer bak tallene enn spilletid for førstelaget:

Hele 17 spillere fra juniorlaget har fått muligheten til å hospitere på A-laget i år. Flere av dem har trent periodevis fast med A-laget. I tillegg er det også tre spiller i fra guttelaget som har fått prøve seg på A-laget.

Tall fra Norsk Toppfotballsenter viser at i løpet av de tre siste sesongene er FFK det laget i OBOS ligaen som gir unge lokale spillere flest spilletid. Og blant alle Eliteserie og OBOS-liga lagene ligger FFK på en 9.plass når det gjelder spilletid på unge lokale spillere.

Dette viser at FFK gir unge spillere sjansen og at det er en klubb som er fornuftig å være i hvis man ønsker spilletid på høyt nivå. Hvert år de siste 3 årene har det debutert minst 1 juniorspiller på A-laget (to allerede i år!) og det har blitt skrevet to profesjonelle kontrakter med juniorspillere i samme periode.