Siste treningskamp før seriestart

Lørdag er det siste sjans til å finpusse formen når Fram Larvik tar turen over fjorden og besøker Fredrikstad.

Følge opp 2019
Fram Larvik hadde et fantastisk «comeback» i 2019. Etter et blytungt 2018 hvor ekstreme skadeutfordringer førte til den fortvilte situasjonen hvor Fram Larvik på sommeren måtte stille til start borte mot Nybergsund Trysil med kun 8(!) tilgjengelige spillere, og 20 minutter ut i oppgjøret var det hele over da to nye skader gjorde at Fram Larvik kun hadde 6 spillere igjen på banen, det er ikke lov og dommeren stoppet kampen. På det tidspunktet var det vanskelig å se at Fram Larvik skulle kjempe seg bort fra nedrykksplass, men akkurat det gjorde de og 2019 ble en voldsom opptur for Vestfoldingene. En god 5. plass i serien hvor de lenge var med i opprykkskampen og en imponerende kvartfinale i NM ble fasiten for trener Roger Iversen sitt svært unge mannskap.

De siste årene har Fram blitt en fast leverandør av fotballspillere til toppfotballen, også etter 2019-sesongen forsvant det spillere oppover i systemet. Venstreback Fredrik Dahl ble hentet av KFUM, midtstopper Arnar Gudjohnsen (som var på lån fra Strømsgodset) skal spille OBOS-liga med Grorud i 2020 og Ole Breistøl skal også opp et nivå til spill for Ull/Kisa. Andre spillere som Jonas Pereira, Sindre Osestad og Mame Ndiaye blir nok alle fulgt med på av klubber høyere opp i seriesystemet. Inn har det kommet flere spennende spillere som bl.a. den danske midtstopperen Nikolai Bak Johannessen med Champions League erfaring, Jakob Dunsby som i 2019 spilte toppfotball i Finland og Andreas Breimyr som tidligere har vært en del av Crystal Palace sin ungdomsavdeling.

Fram Larvik har gjennomført treningskamper både før og etter korona med varierende resultater. De startet med en fin 3-2 seier over Sandefjord, deretter ble det kun 3-3 mot Flint før det ble tap 2-1 mot Kvik Halden. Mot Follo slo de tilbake med en 5-3 seier, men uken etter tapte de 0-1 for Arendal. Like før korona slo til for fullt reiste laget på treningsleir til Tyrkia hvor de spilte uavgjort mot Ukrainsk motstand. Etter korona-pausen har laget spilt mot Arendal og Skeid, begge kamper har vært jevnspilte, men endt med 1-3 og 0-2 tap for Vestfoldingene.

Siste finpuss før Florø
Lørdagens treningskamp er siste finpuss før det skal spilles om poeng borte mot hardtsatsende Florø. Til nå har trenerteamet benyttet 22 spillere både mot Kvik Halden og Asker, og det blir nok mange spillere i aksjon også mot Fram Larvik. Samtidig skal laget fininnstilles mot serieåpningen, og trener Bjørn Johansen håper laget får med seg en god følelse fra kampen mot Fram Larvik.

- Vi ønsker å bygge videre på å være, det vi intent kaller, "forward minded". Det vil si at det skal gå hurtig i lengderetning hver gang muligheten er tilstedeKampen mot Asker var mange hakk opp sammenlignet med Kvik Halden, der vi så igjen mye av det vi presterte i vinter. Møter nok en gang en kvalifisert motstander i Fram Larvik, som på sitt beste er et meget godt fotballag. Vi håper å kunne by på en fartsfylt fotballkamp for de 200 som har fått lov til å komme lørdag! Forteller Bjørn Johansen.

Av spillerne er det kun Love Reuterswärd som er ute med skade i 2-4 uker. Nyankomne Hasan Duman er på plass i Fredrikstad og er ventet å være med i troppen på lørdag.

Publikum!
Lørdag kan vi endelig ha publikum på Stadion igjen, riktignok ikke flere enn 200, men vi tar det vi kan få! Som tidligere annonsert er det trukket 200 heldige blant sesongkortholderne som har fått mulighet til å se kampen lørdag, vi gleder oss stort til å ta dere i mot!

For dere som ikke får se kampen på Stadion så er det muligheter på Fredriksstad Blad på nett. Kampstart er 15:00!