SAMMEN ER VI STERKE!

Koronaviruset har snudd opp ned på Norge og store deler av verden, i FFK er det en spent tid med mye usikkerhet, men vi jobber for å være mest mulig klare den dagen det er dags for fotball igjen.

Hvordan holder laget seg i gang?
A-laget hadde sin siste fellesøkt torsdag ettermiddag. Den pr. nå gjeldende tidsplanen til NFF sier ingen fellesøkter ut mars, treningskamper etter 15. april og seriestart første helgen i mai. Spillerne blir fulgt opp av trenerteam og det medisinske med individuelle treningsplaner slik at de best mulig kan ivareta form den kommende tiden. Hver uke inneholder 8 gode økter med løping og styrke.

Dersom seriespillet starter første helgen i mai betyr det at serierunder som skulle vært spilt i april blir satt inn i ledige midtuker gjennom året, og terminlisten for øvrig opprettholdes. Cupen vil i dette scenarioet også bli spilt tilnærmet normalt, men fremfor to kvalifiseringsrunder før 1. runde, vil isteden landets 128 best plasserte lag i seriespillet i 2019 delta. Så vil tiden vise om dette scenarioet kan bli gjennomført, eller om det vil gå enda lengre tid.

Alle ungdoms- og kvinnelagene i FFK må holde seg unna all felles trening ut april og trener i likhet med a-laget individuelt for å holde formen vedlike. I NFF sin gjeldende tidsplanen kan organisert fotball på bredde-, ungdoms- og barnenivå gjenopptas i mai.
Spillere og trenere er offensive og jobber som best mulig i en vanskelig og krevende situasjon for hele samfunnet. Vi gleder oss til ting normaliserer seg og kan gå igang igjen for fullt!

Treningskamper
For a-laget gjenstod det 4 treningskamper, alle er nå avlyst. Basert på den gjeldende tidsplanen til NFF har FFK løst avtalt to nye treningskamper i slutten av april.
Begge kampene går på Stadion, mot henholdsvis Asker den 18. april kl. 15:00 og Eidsvold Turn 25. april kl. 15:00.

Mange utsettelser og avlysninger
Det har blitt flere avlysninger og utsettelser som følge av koronaviruset.

Årsmøtet og medlemsmøte er utsatt på ubestemt tid. Fristen for gjennomføring er forlenget til 15. juni av Norges Idrettsforbund.
Kick Off skulle vært gjennomført 3. april, men er avlyst.
Partnertreff skulle også vært gjennomført den kommende tiden, også dette utsettes.
Sesongkort skulle vært utdelt i slutten av mars, men vi avventer utdeling til situasjonen tilsier det.
Trenerkurs og Bysamarbeidsmøter som skulle vært gjennomført i april er utsatt.

Usikkert for økonomien
I tillegg til usikkerheten med når og hvordan fotballen kommer i gang igjen etter denne samfunnskrisen, er det selvsagt også en usikkerhet knyttet til hvilke økonomisk konsekvenser det får, og om idretts-Norge vil få tilstrekkelig bistand fra myndighetene for å holde seg på beina.

For FFK sin del er det enn så lenge vanskelig å estimere akkurat hvor mye situasjonen vil koste, men selv i det gjeldende perspektivet med seriestart i mai, vil det antagelig være snakk om millionbeløp. Først og fremst grunnet at det gjenstod en del på både sesongkort- og markedsbudsjettet som vi hadde mål om å klare i mars og april.
Vi kommer til å jobbe alt vi kan for å komme i mål også i 2020, men i det gjeldende tidsperspektivet er ikke permitteringer eller oppsigelser et tema.

Viktigst av alt er liv og helse. Vask henda og hold avstand. Dette skal vi klare – Sammen er vi sterke!