Rekruttene med kruttsterk seier på Østsiden

Mandag kveld tok FFK sine rekrutter turen til andre siden av byen for å møte våre gode venner i Østsiden!

6 juniorer fra start
FFK startet med god variasjon i alder og erfaring på dagens rekruttkamp mot «Øssia».
6 av 11 i startoppstillingen holdt junioralder, men av seniorspillerne fant man rutinerte Thomas Drage, Nicolay Solberg, Maikel Nieves og Tim Nilsen.

Østsiden rykket ned fra 3. divisjon i fjor og er blant favorittene i årets 4. divisjon, laget fra andre siden av elva har også fått en glimrende start på sesongen og stod med full pott etter 3 kamper.

Solberg var nærmest
På en strøken gressmatte, årstiden tatt i betraktning, var det FFK som tok tak fra første stund og skapte situasjoner foran målet til Østsiden, både Drage og Solberg hadde gode muligheter det første kvarteret, men Østsiden stod imot. Etter 20 minutter kom omgangens største mulighet når Solberg slo keeper i en duell på corner, men headingen ble stoppet på streken. Noen minutter senere satt Tim Nilsen ballen i mål, men scoringen ble avvinket for offside.

Østsiden stod høyt og aggressivt i presset på FFK sin unge forsvarsfirer med en stor innsats, noe om både ga gunstige brudd, men også store rom for FFK å spille i når man kom forbi det første presset. Det aggressive presset til hjemmelaget ga flere overgangsmuligheter og alle dødballer ble svingt inn i boksen til FFK, noe som ga flere nesten-situasjoner foran målet til Aleksander Karstensen, men ingen klare målsjanser.

Etter drøye 40 minutter tredde Zoulakis gjennom Tim Nilsen på en flott måte, men fra brukbar posisjon traff ikke bergenseren godt nok og keeper reddet greit. Flere sjanser ble det ikke før hvilen og lagene gikk til garderobene med 0-0.

Full kontroll etter pause
Til pause gikk Maikel Nieves og Mikael Engsmyr ut, inn kom Aryia Aghdam og Eirik Vestby.
FFK brukte ikke lang tid etter hvilen på å gjøre det de ikke klarte før hvilen. Nicolay Solberg klinket til med en frekk avslutning fra 40 meter når keeper stod langt ute, forsøket traff tverrligger og på returen var målsniken Tim Nilsen og satt inn 1-0 til gjestene i helrødt.

Ikke mange minuttene etterpå var Tim Nilsen særdeles nærme igjen etter et strålende innlegg, men fra kort hold fikk han ikke kontroll på ballen og keeper fanget kula rett foran målet.
55 minutter spilt når FFK spilte seg til nok en stor mulighet. Drage spilte gjennom Solberg som gikk på skudd fra 15 meter, men det gode skuddet strøk på utsiden av stolpen til hjemmelagets keeper.

Østsiden skapte ikke mye til å begynne med i omgangen, men etter snaue timen kom de på en overgang og til slutt fikk de avsluttet fra god posisjon, men Karstensen hadde full kontroll.
Etter timen var det FFK som igjen var nærme scoring når Solberg brant til på frispark fra drøye 20 meter, skuddet var meget bra, men dessverre smalt det i tverrligger og ikke i mål. Godt skudd fra Solberg som like etterpå hadde gjort sitt og ble byttet med Micael Lervik.

Etter en roligere periode i kampen fikk plutselig Østsiden en god mulighet når de vant igjen ballen høyt og spilte seg frem til en god skuddposisjon, avslutningen parrerte derimot Karstensen og holdt kula fast.

Etter 77 minutter fikk Tim Nilsen alle sjansers mor når han vant ballen fra Østsiden-forsvaret og var helt alene med keeper, spissen prøvde å gå forbi, men keeper var med på notene og snappet ballen foran bena på Tim - Godt keeperspill.

Etter 80 minutter kontret FFK og Micael Lervik ble dyttet i bakken i feltet, straffen satt Said Barakat inn med den største ro med sitt aller første spark på ballen etter å ha kommet inn for Tim Nilsen sekunder tidligere.

84 minutter spilt så burde spikeren vært satt i kisten når FFK kom 4(!) mot 1 på en kontring, men Eirik Vestby klarte ikke å overliste keeper som reddet til corner. Gedigen mulighet for FFK.
Like etterpå setter Vestby ballen i mål, men scoringen annulleres for offside, dagens andre annullering for de helrøde.
På overtid fikk FFK nok en stor mulighet, men Lervik sin avslutning ble stoppet på strek.

Det ender med 2-0 til FFK på Østsiden, en flott seier og en god sesongåpning av rekruttene som har neste utfordring på mandag når Ås kommer på besøk til Fredrikstad.