Purungt rekruttlag med råsterk seier!

Tirsdag kveld møtte et svært ungt rekruttlag serieleder Sprint-Jeløy på Fredrikstad Stadion i øsende regnvær, det ble en imponerende kveld av unggutta!

FFK stilte med nesten rent juniorlag i tirsdagens seriekamp mot Sprint-Jeløy på Stadion. Kun førsteårsseniorene Aleksander Karstensen, Leonard Getz og Phillipe Koko var over junioralder denne gangen. Motstander var opprykksfavorittene fra øya utenfor Moss med et voksent og fysisk robust lag.

Hjemmelaget best i gang
FFK kom best i gang på Stadion når Eirik Vestby tvang frem en redning fra gjestenes keeper og påfølgende corner stanget Fredrik Stokke inn 1-0 på bakre stolpe etter kun 5 minutter.
I en relativt hendelsesfattig åpning på kampen satte FFK igang en strålende kontring etter snaue 20 minutter. Lynraske Vestby kom på et flott løp og ble spilt gjennom av Said Barakat, alene med keeper trillet Vestby sikkert inn 2-0.

FFK var skumle på dødball mot fysisk overlegne gjester og var nære 3-0 både en og to ganger. Deretter fikk Vestby nok en stor mulighet, men skuddet fra 5 meter strøk på utsiden av stolpen til Sprint-Jeløy. FFK var effektive med de to første, men kunne veldig fort scoret flere mål denne omgangen.

Rett før pause fikk gjestene en redusering av det svært så kontroversielle slaget når Getz ble klippet ned på streken i det han var i ferd med å klarere en stor mulighet vekk fra målet. Det syntes dommeren var helt innafor og ut av intet var gjestene med i kampen igjen med 2-1 til pause, i en omgang FFK var klart best og ledet veldig fortjent.

Stokke med hat-trick!
Etter hvilen kom Sprint best i gang og kun minuttet var spilt når gjestene dunket inn 2-2 fra innenfor 16-meteren. Bittert for FFK som hadde full kontroll på oppgjøret frem til det 43. minutt, etter 46 minutter var det tilbake til start.

Etter timen var Stokkke nærme igjen når han vendte bort flere Sprint spillere og dro til fra 16 meter, men dessverre for FFK gikk skuddet like over målet til gjestene. Like etterpå var det Barakat som var nærme når han dro seg gjennom litt skrått i feltet og klemte til, men keeper fikk akkurat ned hånda og stoppet avslutningen.

Etter 66 minutter kom det en ny spesiell situasjon på Stadion når Leonard Getz tryllet seg frem langs linja og banket ballen i mål med høyrefoten, men linjemann stod med flagget i været uten at så mange hadde lagt merke til hvorfor. Men hva gjør vel det for minuttet etter var Fredrik Stokke klar til å briljere når han hamret til en klarering fra Sprint-forsvaret på direkten og ballen føk inn i nettet bak en sjanseløs keeper - Strålende scoring av Stokke!

Og Stokke var ikke ferdig! 71 minutter spilt så var han der igjen og stanget inn 4-2 på et perfekt slått frispark. Hat-trick av unge Stokke!
Nå var FFK i fyr og flamme og produserte sjanser på løpende bånd, Getz og Stokke (igjen!) var begge nærme 5-2, men først var keeper på plass og påfølgende corner ble headet like utenfor.

Med unntak av de to scoringene var det lite mossingene hadde å by på de første 80 minuttene i kveld, men de siste 10 minuttene tok gjestene mer tak i oppgjøret og trykket FFK bakover på banen. Det ble allikevel ikke mange sjansene for Sprint og på overtid kontret hjemmelaget og Said Barakat lekte inn 5-2 alene med keeper.

SFK neste
Dermed ender det med en råsterk 5-2 seier for et særdeles ungt rekruttlag hvor eldstemann var 20 år. Etter dagens kamp har FFK 20 poeng etter 8 kamper og topper tabellen med færre kamper spilt enn de andre lagene i toppen.

Neste kamp for rekruttene er borte mot SFK mandag 17. juni.