Poengdeling på Sør Arena

Opprykksjagende sørlendinger fikk smertelig erfare at Fredrikstad blir å regne med i år da OBOS-ligaen endelig ble sparket i gang.

Det var mye nerver og skuldre som skulle senkes innledningsvis i den første kampen av årets utgave av OBOS-ligaen. Bataljen på Sparebanken Sør Arena åpnet både jevnt og tett, og FFK ligger kompakte og robuste i en 4-5-1 formasjon.

Start har store problemer med å trenge gjennom Fredrikstad, og de første 20 minuttene er sjansefattige hvis vi ser bort fra et halvfarlig frispark i nettveggen fra Dinko Trebotic. Det er tydelig at ukens forberedelser har vært solide, for FFK fremstår som et helt annet lag enn i oppkjøringen.

Midtveis i første omgang tar Start mer over, og rommene begynner å åpne seg i et fortsatt relativt kompakt FFK-forsvar. Et forsvar som blir spilt dypere enn i åpningen av kampen, og i det 33. spilleminuttet får Start hull på byllen da Tapio Heikkilä ruvet høyest på et innlegg fra Espen Børufsen.

Guttane svarte raskt

Gleden skulle endog vise seg å bli kortvarig for sørlendingene, for bare tre minutter senere utligner FFK med Rino Falk Larsen, og det er igjen balanse i regnskapet. Falk Larsen viser prov på god avslutningsteknikk da han limer ballen nede ved stolperoten, utagbart for Håkon Opdal. Den tidlige utligningen gir guttane selvtillit, og rødtrøyene spiller seg mer inn i matchen og går til pause med en god følelse og en vel gjennomført første omgang.

Rett etter hvilen er N'Diaye veldig nære på å sende Fredrikstad opp i ledelsen, men headingen ender utenfor. Start er også farlig frempå ved et par anledninger, men blir stoppet av en solid Håvar Jenssen i FFK-buret. Om FFK kommer best ut fra startblokkene i andre omgang, tar Start over kommandoen etter drøye timen spilt, og kampbildet begynner igjen å ligne omtrent slik det var i mesteparten av den første.

Etter 69 minutter spilt kommer Åsheim inn til fordel for Karoliussen. FFK fortsetter like kompakt og med en streng defensiv struktur som fra start, en nøtt Start virkelig sliter med å knekke. Kristian Brix kommer inn for Kapidzic, og N'Diaye flyttes opp som spiss.

Trebotic skyter FFK i ledelsen

Ulrik Flo viser med ti minutter igjen av ordinær spilletid vestlandsk akrobatikk med et brassespark fra 16 meter i stolpen. Like etterpå skyter Trebotic FFK opp i ledelsen etter en retur fra en iskald N'Diaye. Trebotic får stå umarkert på bakerste stolpe, og triller inn ledelsen for FFK.

De gule fra Kristiansand jager en utligning og fire minutter på overtid reduserer Heikkilä til 2-2, som også skulle bli siste spark på ballen. Smertefullt og nådeløst for Fredrikstad, men alt i alt et godt resultat for laget som tar i mot Mjøndalen i neste serierunde.

Tirsdag 11.april står de brunkledde på motsatt banehalvdel på Fredrikstad Stadion. Avspark er 19.00 og billettsalget starter om få dager. Du kan fortsatt kjøpe sesongkort og spare gode penger - på Stadion fra klokken 10.00 hverdager!

Kampfakta

IK Start - Fredrikstad FK 2-2 (1-1)

FFKs lag fra start (4-5-1): Jenssen - Lahdenmäki - Leko - Skagestad - Wright - N'Diaye - Falk Larsen (Westgaard) - Karoliussen (Åsheim) - Trebotic  - Flo - Kapidzic (Brix)

Gule kort:

53 min Kevin Wright