Per-Mathias tiltrer lederstilling i NFF

Etter nesten to og et halvt år gir Per-Mathias seg i FFK og blir fra 1. april ny leder for topptrenerutdanningen i NFF.

Presentert 1. desember 2017
På sin egen 58 års dag ble Per-Mathias 1. desember i 2017 presentert som ny hovedtrener i FFK. At den forrige landslagssjefen og en av Norges fremste fotballkapasiteter tok over et 2. divisjonslag ble en stor nyhet i hele landet.

Fra 2019-sesongen gikk Per-Mathias over i rollen som Sportslig leder i en deltidsstilling, den rollen gir han seg i 31. mars, fra 1. april er han tilbake på kontorene på Ullevål.
NFF skal øke satsingen på kompetanseutvikling og Per-Mathias får nå en sentral rolle i å løfte trenerutdanningen i Norge. Direktør for toppfotball og landslag i NFF, Lise Klaveness er svært fornøyd med ansettelsen.

- Vi er umåtelig stolte og glade for å få på plass en så merittert og dyktig toppfotballmann som Per-Mathias Høgmo til denne stillingen. Per-Mathias er den aller beste kandidaten vi kunne ha fått til denne stillingen med sin naturlig gode balanse mellom å lede og å sikre trygghet i prestasjonsmiljøene rundt seg. Forteller Lise Klaveness.

Per-Mathias selv ser tilbake på en flott tid i FFK og opplever på mange måter at han drar fra en klubb som er godt rigget for fremtiden.

- Jeg ønsker å takke for en givende periode i FFK. Å få jobbe sammen med dyktige mennesker i en flott klubb og spennende by har vært lærerikt og morsomt. Klubben er i dag godt forankret i sitt verdigrunnlag og med god kontinuitet på leder, trener og spillersiden går en lys framtid i møte. En spennende A-tropp og en ungdomsavdeling som nå virkelig begynner å høste frukter av det arbeidet som er gjort over tid preger hverdagen. Om noen år vil vi også se resultatene av satsingen som nå gjøres på 14 års nivå og på kvinnesiden. Det er også godt å registrere den stadig økende tilliten vi har blant våre samarbeidspartnere, fans og frivillige. FFK er Fredrikstad og Fredrikstad er FFK! Sier Per-Mathias.

Stor betydning
Daglig leder Joacim Heier syns det er leit for FFK og Fredrikstad at Per-Mathias bytter beite, men at timingen er så god som den får blitt når det først skulle bli sånn. Han forteller også at rollen som Sportslig leder kommer til å bli videreført.

- Per-Mathias har betydd enormt mye for restruktureringen av FFK etter nedrykket i 2017 og har vært med på å bygge organisasjon og kultur. At han skulle dra videre på et tidspunkt var selvsagt noe vi forberedte oss på, og når det først skulle skje så er timingen ok med tanke på at mye er satt både for a-lag og utviklingsavdeling i 2020. Vi har trenerteam på plass i hele klubben og a-lagstroppen er klar for vårsesongen.
Rollen Sportslig leder er helt klart en rolle vi skal ha i FFK, men vi kommer til å bruke god tid på prosessen med å erstatte Per-Mathias, det viktige er å få inn riktig person, fremfor å finne en fortest mulig. Noe vi derimot gjør allerede nå er å øke engasjementet til Espen Sørum Hansen som speider. Frem til nå har han lagt ned masse arbeid for klubben på ren frivillighet, nå får vi muligheten til å gi han en mindre deltidsstilling.
Vi må takke Per-Mathias for en stor og betydningsfull innsats i FFK de siste to og et halvt årene, så er det bare å gratulere Forbundet og Norsk fotball med en strålende ansettelse!
Avslutter Joacim Heier.

Ønsker lykke til
Styreleder Jostein Lunde var sammen med Heier sentral da Høgmo ble hentet til FFK og på vegne av styret i klubben takker han for innsatsen Per-Mathias har gjort i FFK og det fotavtrykket han etterlater seg i klubbens organisering og struktur.

- At NFF nå henter tilbake Per-Mathias forteller hvilken nasjonal kapasitet vi har hatt gleden og æren av å ha i klubben vår de siste sesongene. Hans profesjonalitet, erfaring og kunnskap har vært avgjørende i det fortsatt pågående arbeidet med å skulle returnere til norsk toppfotball som en mer bærekraftig og robust klubb enn det vi var ved nedrykket i 2017. Nå er det opp til oss å videreføre og videreutvikle den kompetansen Per-Mathias har tilført oss, samtidig som vi fortsatt har mål om å være en attraktiv klubb for ambisiøse personer med høy fotballfaglig og organisasjonsmessig kompetanse. Vi håper selvfølgelig også å ta aktiv del i det viktige arbeidet han nå skal gjøre for norsk fotball i NFF. Så vet man heller ikke hva framtiden vil bringe, og en person av Per-Mathias sitt kaliber bør det alltid være plass til i FFK. Avslutter Jostein Lunde.