Olav Øby (26) klar for FFK

Olav Øby kommer fra KFUM og er klar for FFK fra og med januar!

Målfarlig midtbanespiller
Øby kom opp gjennom Sarpsborg 08 sin utviklingsavdeling for snart et tiår siden og debuterte i Eliteserien som 17-åring i 2013. Fra 2015 ble det flere utlån til OBOS-ligaen før han fra 2018 har spilt for Kongsvinger, Kristiansund og KFUM.
Midtbanemotoren har majoriteten av kampene sine i OBOS-ligaen hvor han har utpreget seg som en løps- og duellsterk spiller med godt blikk og en målfarlig høyreslegge. På de 3 siste sesongene har Øby satt inn 13 mål for Kongsvinger og KFUM, flere av det spektakulære slaget. Nå har Olav signert på en avtale ut 2022 med FFK og gleder seg til å bidra i årene som kommer.

- Jeg er kjempeglad for å ha signert med FFK. Sportslig blir jeg veldig trigget av mulighetene i Fredrikstad og FFK, planen må være å få bidra til ytterligere oppturer og på sikt kunne kjempe om hegemoniet i Østfold igjen. Forteller Olav Øby.

Tikker av for de fleste kriteriene
Olav Øby er en kjent spiller for flere i FFK-ledelsen. Bl.a. har assistenttrener Klæboe vært treneren hans i flere periode i både Sarpsborg 08 og KBK. Det er med andre ord en velkjent signering som nå er på plass i Fredrikstad fra nyåret. Joacim Heier har også god kjennskap til Øby og forteller at dette er en signering han har håpet på flere ganger.

- Olav huker av for de aller fleste kriteriene vi stiller for å være FFK spiller. Han har stor dedikasjon i treningsarbeidet sitt, nærmest ingen skadehistorikk og han har et ferdighetsregister som bidrar til å løfte laget vårt og komplementere midtbaneleddet. Vi er veldig fornøyde med å få på plass Olav fra nyttår. Forteller Heier.

Snart i mål
Med signeringen av Øby teller FFK-troppen 21 mann for 2021 og nærmer seg komplett. FFK jobber fortsatt med eksterne spillere, men antallet som skal inn er nå redusert til kun en spiller.

- Med Ismaheel og Øby er angreps- og midtbaneleddet komplett, så skal vi ha inn en spiller til i forsvaret og etter det er vi ferdige for i vinter. Vi er kjempefornøyd med troppen vi har nå og har stor tro på å bygge videre på samholdet, kulturen og relasjonene som har gitt gode prestasjoner og god utvikling over flere sesonger. Avslutter Heier.