Mer enn godkjent mot OBOS-motstand

2-0 mot OBOS-motstand klinger godt i treningskamp - men vel så mye varmet mye av spillet i årets første treningskamp.

KFUM-FFK 0-2 (0-1): Nicolai Solberg åpnet scoringskontoen med å sende FFK opp i 1-0 tidlig i 1.omgang. Han fikk stå ganske alene og heade inn ledelsen.

Stillingen holdt seg ut omgangen, der FFK må sies å ha levert varene. Laget fremsto friske og med godt press-spill, som trener "Bummen" har satt fokus på inn mot den nye sesongen.

Juniorspiller Oscar Jansson fikk sin første opptreden i A-lagsdrakta  etter pause, da han erstattet Mads Nielsen i midtforsvaret. Også Anas Farah og Marius Hagen kom inn for et sortkledd FFK for dagen ved sidebytte.

Og det var innbytter Hagen som doblet FFK-ledelsen rett etter pause.

64 minutter var spilt da samme Hagen var litt for direkte i taklinga på midtbanen. KFUMs spiller gikk ned for telling og Hagen ble sendt i dusjen med direkte rødt kort.

Vertene fikk holde noe mer på ballen etter dette, men FFK lå relativt kontrollert også i denne situasjonen, og vant til slutt 2-0 i hovedstaden. Flere av reservene - blant dem flere juniorer - fikk minutter utover i kampen. Det innebar debuter i A-lagssammenheng også for Marcus Wenneberg, Adrian Hansen og Magnus Kjellberg Johansen. En god erfaring, og ennå tidlig i sesongoppkjøringen.

Kampens ti siste minutter ble faktisk avsluttet utelukkende med spillere som er i - eller har gått gjennom - FFKs ungdomsavdeling på FFKs lag.

– Laget har tatt flere steg

– Det var en fin start, konkluderte trener Bjørn Johansen til FBTV etter kampen.

Jakob Lindström er FFKs eneste senior-forsterkning foran sesongen, og midtbanespilleren fikk allerede her markert seg positivt.

– Han fortsetter å vise det han har vist på trening. Dette er en god fotballspiller. Han koser seg, og det så vi her, sier Johansen om vår nye svenske.

FFKs lag (4-3-3): Håvar G. Jenssen - Philip Aukland, Tomas Lopez Borgersen, Mads Nielsen, Stian Stray Molde - Thomas Drage, Jakob Lindström, Håvard Åsheim - Maikel Nieves, Nicolay Solberg, Riki Alba.

Reserver: Farah, Hagen, Jansson, Koko, Bech Hermansen, Zoulakis og juniorspillerne Strandin, Hansen, Wenneberg.

Disse spilte ikke

Love Reuterswärd, Ludvig Begby, Henrik Kjelsrud Johansen, Andreas Hagen og Eirik Vestby spilte ikke dagens kamp KFUM.

Love og Ludvig følger fortsatt lagt rehabiliteringsplan fra skadene de dro på seg forrige sesong men begge er i fin fremgang men trenger fortsatt noen uker før de kan trene fullt med resten av laget, forteller medisinsk ansvarlig Jørn Pedersen.

Henrik er forventet tilbake i normal syklus fra og med neste uke.

Andreas har fått påvist Gilmore’s groin (idrettsbrokk) og ble operert raskt på torsdag. Operasjonen var vellykket og Andreas er forventet tilbake i full trening med laget i løpet av 6-7 uker.

Eirik Vestby stod over dagens kamp pga sykdom.