Marius Hagen må ta pause fra fotballen

Marius Hagen har i lengre tid slitt med en kneskade som nå tvinger midtbanekrigeren til å ta en lengre pause fra fotballen, dermed ryker sesongen.

Skade fra 2012
Marius Hagen kom til FFK før 2019-sesongen og har vært en sentral spiller for Bjørn Johansen siden. Midtbanespilleren spilte 24 av de første 26 kampene i fjor, men måtte gå av banen mot Stjørdals Blink med en skade som holdt han utenfor sesongavslutningen. I vinter var han med for fullt igjen, men en stadig tilbakevendende kneskade fra 2012-sesongen tvinger han nå til et lengre avbrekk fra fotballen.

- Dette har vært en veldig vanskelig avgjørelse, men jeg er en type som ønsker å gå utpå banen hver dag og være den beste versjonen av meg selv. Jeg har alltid gitt alt jeg har med drakta på, det håper jeg at jeg har fått vist, men gjennom treningsukene har det vanskelig i en lengre periode. Det er krevende å motivere seg for trening når man har smerte hver dag, både under og mellom treningene. Jeg har stått i det over lengre tid, og har fått upåklagelig oppfølging av det medisinske i klubben, men innser nå at jeg kneet trenger en pause for å bli bra. Jeg er stolt over å ha representert en stor og fin klubb som FFK, og er overbevist om at alt ligger til rette for et godt år. Jeg har fått utrolig mye støtte fra supportere og byen og det er jeg veldig takknemlig for.
Det har vært utrolig kjekt å få leve som fotballspiller i 10 år og jeg er stolt av det jeg har fått vært med på, toppfotballen har git meg mye, samtidig som jeg har gjennomført 4 år med høyere utdanning. Nå blir det fokus på å fullføre mastergraden også får vi se hva fremtiden bringer. Jeg har andre kvaliteter også utenfor fotballbanen som jeg nå ser frem til å få brukt mer. Forteller Marius.

Synd for Marius og synd for FFK
Hovedtrener Bjørn Johansen syns det er leit å miste Marius og håper det lar seg gjøre for han å komme seg tilbake på banen i fremtiden, men innser at sesongen 2020 blir uten taklingsfabrikken fra Nordfjordeid.

- Dette er synd for Marius og synd for FFK, men slik det har tært på helsen så kan vi ikke gå på kompromiss med det. Vi har hatt tett dialog med Marius og dette har ikke vært lett for han, vi har forståelse for valget han til slutt tok med tanke på helse og studier. Samtidig mister vi en god spiller som har spilt mye for oss, vi har en solid tropp fortsatt, men vi kommer til å se på muligheten for om vi kan erstatte Marius. Forteller «Bummen».

Kommer til å se etter erstatter
For FFK sin del betyr dette at en viktig brikke i troppen er borte, selv om midtbaneleddet allerede er godt besatt kommer altså FFK til å se etter en erstatter for Marius frem mot seriestart.

- Slik situasjonen er i år er det uaktuelt å øke kostnadene, vi har som utgangspunkt å redusere de så mye som vi kan, men samtidig må vi sørge for å ha et best mulig sportslig fundament og vi kommer derfor til å se på muligheten for å erstatte Marius innenfor de økonomiske rammene som nå blir tilgjengelig. Men det er et spesielt marked nå og vi kommer til å være kresne slik at den vi ev. henter inn passer inn i kulturen vår både som spiller og person. Espen er på jobben sammen med resten av apparatet som håndterer spillerlogistikken. Avslutter Joacim Heier.