Løfter klubben til et nytt nivå

I virksomhetsplanen er anleggsutvikling definert som strategisk viktig for å bygge en toppklubb i fremtiden. Denne våren flyttet A-laget og trenerne inn i splitter nye garderober av ypperste klasse!

Annonse:

Helt nødvendig

Fredrikstad Stadion ble lenge omtalt som "Nye Fredrikstad Stadion", men 17 år etter åpningen av en av landets flotteste fotballarenaer er det lite "nytt" igjen. Med en slunken kommunekasse har FFK tatt mye av arbeidet selv, og bit for bit begynner nå Fredrikstad Stadion å ligne en topp moderne elitearena igjen!

Noen av oppgraderingene på Stadion er av det lisenspålagte slaget, mens andre er for å ha en riktig standard på arbeidsområdene til et av Norges beste fotballag, trenerteam og akademi. Uansett om det er påkrevd av NFF, eller påkrevd av standardene vi setter til oss selv, så er oppgraderingene som nå gjøres, helt nødvendige.

Topp 3 i Norge

Oppgraderingene FFK har stått for selv er langt fra tilfeldige. Det er hentet inspirasjon fra LSK, Viking, Molde, Bodø/Glimt, Ullevaal Stadion, FC Nordsjælland og noen av verdens største fotballklubber, bl.a. Tottenham. Griff Arkitekturer har gjort et enestående arbeid med å utnytte kvadratmeterne vi besitter på best mulig vis, noe som har resultert i det vi selv vurderer til å være blant landets flotteste garderobearealer.

Griff Arkitekturer har sørget for gode løsninger i eksisterende arealer!

«Det gjøres et stort stykke arbeid med Fredrikstad Stadion for tiden, og vi er vanvittig fornøyde med hvordan ting begynner å se ut. De nye kontorene for A og U i fjor, de nye garderobene nå i våres og player loungen som straks er klar, alt holder et svært høyt nivå og følger den standarden vi ønsker å ha i alt vi gjør i FFK. Vi er kjempeimponerte over hva Østerhaug, administrasjonen og ikke minst våre gode samarbeidspartnere har fått til!» Forteller Joacim Heier.

Nødvendig samarbeid

Å bygge nye garderobefasiliteter på rekordtid hadde ikke vært mulig uten et imponerende arbeid fra mange av våre gode samarbeidspartnere i Fredrikstad. Vi har hentet inspirasjon nasjonalt og globalt, men gjennomført prosjektet lokalt.

FFK ønsker å rette en spesiell takk til våre samarbeidspartnere på prosjektet:

Griff Arkitekter, Storm Elektro, Boxly, Odin Maskin, Selbak Rør, Lasse Holst, Kontorkonsult, Brødrene Iversby, Martinsen & Sønn, Modulvegger og XL Bygg Knatterudfjellet.

Byggetrinn 3 i 2025

"Prosjekt Toppidrettssenter" skal gjennomføres i tre ulike byggetrinn, hvor de to første nå er fullført. Nye sportskontorer stod ferdige i 2023, samt at administrasjonen flyttet inn i nye lokaler på gateplan. I 2024 står nye garderober og players lounge ferdige, mens det siste byggetrinnet skal etter planen gjennomføres vinteren 2024-25. I dette byggetrinnet planlegges det video-/analyserom, nye garderober for utviklingsavdelingen, oppgradert garderobe for kvinnelagene, oppgradering av treningsrom, nye møterom og pressefasiliteter.
I sum vil dette prosjektet være det største løftet klubben har gjort i moderne tid.

Foto: Qwerty AS