Høy aktivitet for Fredrikstad Bylag J12

Etter påtvunget corona-pause er det igjen full aktivitet for jentene i Fredrikstad bylag J12. Dette også gjennom sommeren, hvor jentene i stedet for sommerpause, har økt aktiviteten med to faste økter i uken på stadion.

Laget hadde sin oppstart høsten 2019, og er en blanding av ivrige jenter født i 2008 og 2009. Etter å ha trent jevnt og trutt hver lørdag gjennom vinteren, og spilt treningskamper mot blant annet Vålerenga og Trosvik, skulle laget i mars ha deltatt på Th. Martinsens sølvcup i Tønsberg i mars. Cupen ble som det meste annet den måneden rammet av nedstengingen, og avlyst.

Da jentene i mai endelig kunne komme i gang med treninger igjen, var de minst like ivrige som før idretten ble stengt ned. Interessen for lørdagsøktene på stadion har vært upåklagelig, og stor sett møter alle jentene opp. Gjennom perioden fra oppstart og frem til nå har det vært en «fast» stamme med jenter som har deltatt, men det er også løpende hospitering av andre jenter fra samarbeidsklubbene som får prøve seg. Med spillesugne jenter, og redusert aktivitet i de fleste breddeklubbene på sommeren, så valgte gruppen å utvide treningene til fast økt også på onsdager gjennom sommeren. Og så sant jentene ikke er på ferie, så dukker de opp på trening!

Litt ekstra gøy er det å se matta på stadion på onsdagene, for når Bylag J12 går av banen etter trening, fylles den opp med alle jentene fra J17 og damelaget. I overgangen mellom de to treningene er derfor stadion fylt med mellom femti og hundre ivrige fotballjenter i rødhvite drakter. Det at FFK satser på jentefotball er viktig for byen vår, og oppslutningen på alle lagene i sommer viser at vi har fått god og stabil jenteaktivitet i klubben.

På tampen av sommeren skal det etter planen avholdes en treningskampsamling på stadion med kamper mot andre jentelag innad i kretsen. Laget sikter som i fjor også mot deltagelse i Jente Talentcup på Hamar, som regnes for å være «uoffisielt NM» for de aldersbestemte ungdomslagene på jentesiden. Turneringen er nå omberammet til oktober, og skal den gå som forutsatt så er man avhengig av at det løses litt ytterligere opp på korona-restriksjonene utover høsten. En ting er sikkert, blir det cup skal bylagsjentene være godt beredt for å bite fra seg!

Bildene er fra Bylagsøkter i sommer m/ trenere Joachim Stang og Thomas Magnussen.