Hentet over 1 million

Denne uka har Østli landet over 1.2 millioner i partner-avtaler og med det er 80% av markedsbudsjettet inne. Markedssjefen har ingen planer om å roe ned før budsjettet er i havn!

Annonse:

Ny kommersiell strategi
Gjennom 2021 arbeidet FFK, ved den gangen styremedlem Espen Østerhaug, frem en helt ny kommersiell strategi. Formålet; gjøre FFK konkurransedyktige kommersielt og økonomisk som i neste ledd vil legge til rette for en økt sportslig satsing. Historien viser gang på gang at det er vanskelig å konkurrere sportslig over tid, dersom man ikke kan konkurrere økonomisk.

Den nye kommersielle strategien betydde nye og moderne konsepter for samarbeidspartnerne, et renere uttrykk på Fredrikstad Stadion, et nytt digitalt design og systematisk satsing på publikumsopplevelsen gjennom å bygge opp ståfeltet. Etter mange år med spill i Postnord-ligaen og deretter pandemi, så var tiden inne for å ta det store løftet i 2022. 

Økt markedsbudsjett
Fakta for OBOS-ligaen er at i perioden 2018-2020 så snittet klubbene som kom på topp 4 i ligaen (Viking, Mjøndalen, Aalesund, Sogndal, Sandefjord, Start, KFUM, Tromsø, Lillestrøm og Ranheim) ca. 20 millioner i markedsinntekter. Til sammenligning hadde FFK 12 millioner i markedsinntekter i 2021. De 8 millionene som skiller opp til snittet, kan gi mye bra sportslig satsing. 

I 2022 har FFK økt markedsbudsjettet til over 16 millioner, et budsjett Østli har landet nærmere 80% av. Fortsatt gjenstår det veldig mye arbeid, og tiden er knapp for den tidligere forsvarskjempen, om han skal klare å innfri budsjettet innen seriestart. 

Jobber døgnet rundt
FFK hadde i 2021 over 170 samarbeidspartnere. Tilfeldighetene ville ha det til at en veldig stor andel av disse hadde utgående avtaler etter fjoråret som skulle reforhandles i vinter. Med nye konsepter, nye priser og ny mann ved roret, så har det ikke stått på arbeidstimer for Østli. Døgnet skulle derimot gjerne hatt noen ekstra timer. 

- Vi var spente på mottakelsen hos partnerne våre, men det hadde vi egentlig ikke trengt. Det har vært, og er fortsatt, en fryd å reise rundt på vegne av FFK. Vi opplever en stor positivitet og et overveldende flertall av de eksisterende partnerne har umiddelbart vært med på ideene våre til en oppgradert og nyoppusset kommersiell strategi. De som har signert avtale så langt har i snitt økt samarbeidet med rett under 20%, det tar vi som en stor tillitserklæring. Hadde vi vært i januar nå, så hadde jeg pustet rolig. Dessverre, hvis vi kun tenker markedsarbeid, så er det bare 3 uker til seriestart. Vi har et stort ønske om å komme i mål før første serierunde går av stabelen. Så her skal det jobbes så svetten renner fortsatt! Avslutter Østli før han haster videre til neste oppgave!
 

Østli gir seg ikke før budsjettet er i havn!
Østli gir seg ikke før budsjettet er i havn!

 

Annonse fra Eliteserien: