Før kampen: FK Vidar vs FFK

Lørdag spilles siste seriekamp for året! Stedet er Stavanger og motstander er FK Vidar på Lassa gress.

Lørdag ca. 14:50 er årets Postnord-liga sesong over, helgens runde er den 26. og siste. Da har to lag kvalifisert seg for OBOS-ligaen, to lag har forlenget sesongen og 6 lag har tatt veien ned i 3. divisjon. Av de 6 som skal ned i 3. divisjon så er 4 1/2 lag klare, en av de som må ta veien ned er FFKs motstander denne helgen, FK Vidar.

10 sesonger i Postnord-ligaen
FK Vidar har hatt en utsatt plass på tabellen gjennom hele sesongen, og en tung høst resultatmessig har naturlig nok ikke hjulpet på tabellposisjonen. Etter forrige helgs 0-1 tap for Arendal på bortebane ble den endelige spikeren satt i kista, FK Vidar må ta veien ned i 3. divisjon etter 10 sesonger i 2. divisjon.

Bydelsklubben fra Stavanger har hatt flere sesonger med gode plasseringer på nivå 3. Faktisk har laget siden 2011 vært hele 5 sesonger på topp 6 i Postnord-ligaen, 2018 sesongen ble derimot en skuffelse hvor plassen ble reddet av en ellevill sluttspurt med 5 strake seire. Etter 2019 er det slutt, neste sesong spilles det Norsk Tipping Liga på Lassa gress.

Vidar har lenge hatt kontakt med lagene over streken, men en meget poengfattig høst hvor det kun har blitt 4 poeng på de siste 10 kampene, har gitt lagene over streken muligheten til å stikke ifra, før helgens avsluttende runde er det 7 poeng opp til Nardo over streken.
Lassa gress er Vidar sin hjemmebane, i mange år en beryktet bane som de fleste lag har gruet seg til å besøke. Paradoksalt nok kan det se ut som nettopp hjemmeformen har vært Vidar sin akilleshæl denne sesongen, Vidar er nemlig divisjonens dårligste hjemmelag. Kun 8 poeng har Vidar samlet opp på hjemmebane før den siste kampen spilles lørdag.

Kampen som beseglet Vidars skjebne denne sesongen var borte mot Arendal forrige helg. Det oppgjøret endte med 1-0 til sørlendingene, en seier som kunne og burde vært betydelig klarere basert på spill og sjanser. Vidar fikk to gule kort denne kampen og en av de gikk til forsvarer Kristian Høvring, det var hans 8. gule for året og dermed er han suspendert mot FFK lørdag.

Fullføre en god sluttspurt
For FFK sin del handler alt om å fullføre sesongen på en skikkelig måte. Etter nedturen mot Moss for snart 3 uker siden har laget reist seg på imponerende vis og slått både Stjørdals Blink og Kvik Halden etter gode prestasjoner. Lørdagens serierunde er ikke helt uten betydning, men skal sesongen forlenges inn i en kvalifisering må både Nardo vinne borte mot Kvik Halden og FFK må vinne med knusende siffre mot Vidar, vi skal gjøre så godt vi kan med det vi har herredømme over!

For a-troppen er det ikke bare lørdagens seriekamp i Postnord-ligaen som prioriteres. Fredag spilles nemlig siste serierunde i 4. divisjon, en kamp FFK må ha minst uavgjort i for å sikre tabelltopp og kvalifisering for opprykk til 3. divisjon mot Sandefjord 2. Det legger en del føringer for helgens kamp mot Vidar, både for hvem som spiller fredag og hvem som spiller lørdag. Et puslespill Bjørn Johansen og trenerteamet har jobbet med en stund for å få mest mulig ut av begge lag.

- Oppgaven for helgen er krystallklar, vi må ha poeng på fredag og vi må vinne med 6 mål på lørdag. Det sier seg selv at blir en svært vanskelig oppgave, men vi har en offensiv spillergruppe som kommer til å gi alt de har både fredag og lørdag. Forteller Bjørn Johansen.

Philip Aukland pådro seg sitt 6. gule kort for sesongen (3 for Fram Larvik) og er ute med karantene. Love Reuterswärd ble operert onsdag og er ute til et stykke inn i oppkjøringen. Marius Hagen måtte stå over sist, og er tvilsom inn mot denne helgen også. Forøvrig er Eirik Mæland og Ludvig Begby i trening igjen og ser ut til å være klare for dyst på lørdag.

Kampstart på Lassa gress lørdag er klokka 13:00!