Før kampen: FFK vs. Ull/Kisa

Det strammer seg til i OBOS-ligaen, kun 5 kamper igjen og det er tett og jevnt på tabellen.

Forrige helg mot Kongsvinger så det ut til å gå mot en etterlengtet borteseier, men hjemmelaget var effektive i sluttminuttene og snudde kampen.
Det gjenstår 5 kamper av årets sesong, 3 av de hjemme på Stadion. Neste motstander er kvalikjagende Ull/Kisa som har overrasket positivt denne sesongen.

Vegard Skogheims disipler har hatt en veldig varierende sesong, faktisk har de tapt flere kamper enn FFK og de har sluppet inn 7 mål mer. Til gjengjeld har de scoret bra med mål, og de har nesten ikke spilt uavgjort. Poengmessig kommer man selvsagt mye bedre ut av å vinne mye og tape mye, kontra å spille jevnt med de fleste.
De siste 6 kampene til Ull/Kisa forsterker dette da de har gitt 3 seire og 3 tap. Sist helg fikk de store utfordringer med suverene Bodø/Glimt som valset over Ull/Kisa med 5-0 på kampens 36 første minutter. Det kunne fort blitt mer før pause også, men etter hvilen tok Bodø/Glimt foten av gassen, samtidig som hjemmelaget hevet seg og tidligere FFK-spiller Andreas Aalbu rettet noe på inntrykket med 2 sene mål.

Rundt oss på tabellen har det blitt fordelt mange poeng denne runden. Arendal slo tilbake etter stortapet på Elverum sist helg og slo Kongsvinger overbevisende. Åsane tok sin første seier på 9 kamper og kjempet til seg en ettmålsseier mot Elverum på hjemmebane. Tromsdalen tok sin første seier på 11 kamper og tok med seg viktige poeng hjem til Tromsø fra Levanger.
Med de resultatene har vi muligheten til å lage en luke ned til direkte nedrykksplass, samtidig vil en hjemmeseier mot Ull/Kisa sende oss opp i ryggen igjen på Kongsvinger, Åsane og Tromsdalen.

Hjemme på Stadion har vi en sterk rekke med kamper, forrige gang et lag dro fra Fredrikstad med full pott var 7. mai. De neste 9 kampene har gitt 17 poeng med 14-7 i målforskjell.
Den sterke hjemmestatistikken setter opp en spennende duell ettersom Ull/Kisa faktisk tar mer poeng på borte enn hjemme.
De to siste kampene på Stadion har vært gode med seier mot både Åsane og Start, begge 2-1 seirene har kommet etter gode prestasjoner som kanskje skulle gitt større forskjell i målprotokollen.

Forrige gang vi møtte Ull/Kisa endte det med et knepent 2-1 tap, en kamp vi burde fått mer ut av etter å ha skapt store muligheter. Vi møttes også på Jessheim til treningskamp i vinter, det oppgjøret vant vi 3-2.
Sist gang Ull/Kisa besøkte Stadion ble det en klar hjemmeseier, hele 5-1 ble det til oss i august-oppgjøret i fjor.
Totalt har lagene møtt hverandre 7 ganger siden 2013-sesongen. Det har gitt 3 seire til FFK, 2 uavgjort og 2 seire til Ull/Kisa. På Stadion er fasit 1 hjemmeseier og 2 uavgjort.

Til tirdagens oppgjør må vi klare oss uten Joona Veteli og Shola Akinyemi som begge må sone karantene for gule kort.
Magne Simonsen, Rino Falk Larsen og Jarkko Lahdenmäki er som vanlig ute, mens det for øvrig ser ut til å være en skadefri tropp som stiller til kamp.
Edvard Skagestad er tilbake i trening, og er med i troppen, det samme er Håvard Åsheim som måtte stå over sist på grunn av sykdom.

Det var en fantastisk ramme rundt forrige hjemmekamp mot Start, og det er ingen tvil om at vårt fantastiske publikum er med på å jobbe inn seire for oss.
På tirsdag er det gratis inngang for alle under 16 år på den nye «Kirkens Bymisjon Tribunen», gratisbilletter kan kun hentes i billettluken på kampdag, eller hos Kirkens Bymisjon sine lokaler på Brygga mandag eller tirsdag.

Bli med og hjelp oss skape en luke nedover på tabellen og dytt oss opp i ryggen på lagene foran oss – Vi ses på Stadion!