Før kampen: FFK vs. Stjørdals Blink

Fotballens nasjonaldag - 16. mai! Serieleder og avdelingens formlag Stjørdals Blink kommer til Fredrikstad!

10 minutter fra 3. divisjon
Når det gjenstod 10 minutter av sesongen 2018 var Stjørdals Blink på vei ned i 3. divisjon.
Premissene før siste runde i Postnord-ligaen 2018 var enkle; Stjørdals Blink måtte vinne mot Brattvåg, Skeid måtte slå Fløy.
Etter 80 spilte minutter i siste serierunde hadde Stjørdals Blink kontroll mot Brattvåg og ledet 3-1, men på Flekkerøy hadde Fløy 2-2 mot Skeid, på det tidspunktet var trønderne nede.

Men i det 81. minutt var Skeid frempå og gjorde 3-2, og etter 10 minutter med press fra Fløy kontret Skeid inn både 4-2 og 5-2, dermed var Fløy nede på dårligere målforskjell enn Stjørdals Blink.

Enorm snuoperasjon
Skru tiden et drøyt halvår frem. Stjørdals Blink har fått seg ny trener, lånt 4 spillere fra Ranheim og topper tabellen i Postnord-ligaen!
På 5 kamper har de snart scoret halvparten av det de klarte på 26 kamper i fjor - En fantastisk snuoperasjon av kontringslaget fra Stjørdal.

Tidligere FFK-spiller Are Tronseth trente Stjørdals Blink opp fra 3. divisjon i 2017 og ledet laget til ny kontrakt i 2018. I vinter tok Roar Vikvang over ansvaret igjen, han trente også laget i perioden 2011-2015 og har også vært tett på klubben i de årene han ikke hadde treneransvaret.

Mye mål for - Lite mål mot
Seriestarten til Stjørdals Blink i 2019 er imponerende. 4 seire og 1 uavgjort har det blitt på 3 hjemmekamper og 2 bortekamper.
Eneste "feilskjær" er uavgjort på hjemmebane mot Brattvåg. Byåsen ble slått med 2-1, mens Arendal, Hødd og Levanger har alle tapt med 4-0 mot Stjørdals Blink.

Sondre Stokke var toppscorer i Stjørdals Blink i 2018 med 10 scoringer, i år har han allerede satt inn 4. Den andre som har vist seg frem på fremragende vis er Mats Lillebo som er på lån fra Ranheim, han har banket inn 7 mål på 5 kamper.

Bakover på banen er det mer eller mindre de samme spillerne som spilte i 2018, da slapp laget inn 48 mål på 26 kamper, men også her har de snudd ting på hodet og står til nå i år med kun 2 mål imot.

Det er ikke mye historikk å finne mellom FFK og Stjørdals Blink, men i 1976 møttes lagene i NM-finalen for juniorer, da var det FFK som trakk det lengste stået når de etter ekstraomganger i den 3(!) omkampen vant med 2-1.

3 på rad - Fortsette utviklingen
FFK står med 3 seire på rappen og har satt ballen i mål 15 ganger allerede i mai. Skal formlaget Stjørdals Blink beseires må laget hente frem sitt aller beste og være gode både bakover og fremover.

Etter den gode kampen mot Arendal på hjemmebane for en drøy uke siden ble det en kontrollert seier over Byåsen på lørdag. På en regntung Byåsen Arena var det Mads Nielsen som sørget for scoringen FFK trengte, resten av oppgjøret var stort sett at FFK trillet ball og kontrollerte, Byåsen var egentlig aldri nærme å score mål.

Torsdagens utfordring vil nok være av et annet kaliber, og Bjørn gleder seg masse til oppgjøret på 16. mai.

- Dette blir en strålende utfordring for oss hvor vi får måle krefter med ligaens pt. beste lag. Vi kommer fra to gode opplevelser med ulik karakter på kampene, men det er offensiviteten vi så i Arendal-kampen som skal prege oss på torsdag. Stjørdals Blink er et godt lag, men her hjemme har vi alltid mål om å styre oppgjørene og vinne. Forteller Bjørn Johansen.

Håvard Åsheim, Sakari Mattila, Thomas Drage og Oscar Lopez Borgersen er alle ute med skader, Leo Olsen er i trening igjen, men ikke aktuell for kamptropp enda.
Forøvrig er det en skadefri tropp som går løs på oppgaven med å samle inn poeng i årets 5. seriekamp.

Masse gode billettpriser!
Vi har satt ned prisene på en rekke felt på Stadion til 16. mai-kampen, vi håper på fulle tribuner og skikkelig Fredrikstad-stemning når vi feirer fotballens nasjonaldag på Norges flotteste fotballarena!

Sjekk disse tilbudene!

• Billetter på langsidene til 100,- (Felt A, E, M, P, Q).
  • Voksen-billett på Solid Tribunen til 100,- (Felt S, T, U)
  • Barn/honnør/student til 50,- på Solid Tribunen (Felt S, T, U).
  • Voksen-billett på ståfeltet til 50,- (Felt R).
  • Russebillett på eget felt til 50,- (Felt F).

Billettsalget er åpnet og derfor er det ingen grunn til å nøle!
Slik skaffer du deg billett:

Vi sees på Stadion - SAMMEN ER VI STERKE!