Før kampen: FFK vs. Ranheim

Vi avslutter nok en gang en serierunde et par dager etter resten av OBOS-ligaen, denne gangen er det Ranheim som besøker Stadion på tirsdagskvelden.

Etter en pen rekke på 10 kamper uten tap på hjemmebane og 2 strake seire så ble det bom stopp når et av høsten store formlag, Ull/Kisa, var på besøk.
I en jevnspilt kamp hvor vi aldri kom opp på godt nivå klarte vi ikke å omsette sjansene våre, og når vi heller ikke klarte å stenge igjen på dødball så endte det med 1-2 tap. Noe som var det første tapet på hjemmebane siden starten av mai.

Denne runden kommer et annet lag som ligger på kvalik til Eliteserien til Stadion, men i motsetning til Ull/Kisa, så har Ranheim en mindre god høst bak seg så langt. 5 kamper på rad har Trønderne så langt i september og oktober uten seier.
Forrige kamp åpnet Ranheim godt og ledet tidlig 2-0 borte mot snart opprykksklare Start, men derfra og ut var det hjemmelaget fra Sørlandet som styrte begivenhetene og vant til slutt komfortabelt 4-2.

Ranheim åpnet sesongen meget bra og var med helt i tetsjiktet helt frem til sommerpausen, etter ferien har det gått tråere, men på tross av poengene har kommet sjeldnere så har de fortsatt en brukbar luke ned til naborivalene fra Levanger som jager bak for å ta fra Ranheim 6. plassen og kvalik til Eliteserien.

I det motsatte oppgjøret i våres var det tett og jevnt. Alle trodde Ulrik Flo ga oss ledelsen 1-0 med 15 minutter igjen på klokka, men dommeren annullerte dessverre feilaktig målet.
Dermed så det ut til å ebbe ut med 0-0, men på overtid skaffet Ranheim seg straffespark og et sikkert spark på ballen sørget for at Ranheim fikk beholde alle poengene i Trondheim.

Til tirsdagens oppgjør har vi ingen karantener, men et par utfordringer med skader.
Ludvig Begby fikk en kraftig lårhøne på fredagens trening og kjemper en kamp mot klokka for å rekke kampen. Ulrik Flo har også trent noe alternativt inn mot denne kampen, men er antatt å være klar til kampen på tirsdag.
I tillegg så er som vanlig Jarkko Lahdenmäki, Magne Simonsen og Rino Falk Larsen ute med sine langtidsskader. Sistemann som ikke er med på tirsdag er Thomas Rekdal som fortsatt er i Serbia med G16-landslaget.

Etter seier hjemme mot Åsane og Start begynte det å se lyst til for en høst med tabellklatring, dessverre så har de siste kampene gjort veien opp til sikker plass lang. Åsane er nærmeste lag foran oss på tabellen, men det er hele 7 poeng opp til Bergenserne.
Håpet ligger i Åsane sin tøffe sesongavslutning mot Bodø/Glimt og Start, samt at vi vil ha bedre målforskjell enn de hvis vi vinner 2 og de taper 2.
Skal håpet om sikker plass bli en realitet så må vi ha minimum 7 poeng på de 3 siste kampene, og da er det ingen tid å tape mot Ranheim.

Elverum og Arendal ligger like bak, kun 2 poeng skiller oss fra nedrykk. Begge konkurrentene våre i bunnen tapte sine hjemmekamper denne helga, og vi har dermed fått en gyllen mulighet til å rykke fra og skape en luke ned til plassene som gir Postnord-liga spill i 2018.
Skulle vi ende på plassen vi i øyeblikket ligger på, så er det enten Raufoss eller Notodden som blir motstander i kvaliken som skal spilles 11/12. november og med returoppgjør 18/19. november.

Men før vi skal tenke på noe annet så er det altså en veldig viktig kamp på tirsdag, den starter som vanlig når det er tirsdagskamp klokka 19:00. Kom og støtt guttane – Vi ses på Stadion!