Før kampen: FFK - Hødd

Det ble en spennende serieåpning på Florø Stadion, og lørdag er det endelig dags for å spille om poeng hjemme i Fredrikstad igjen når Norgesmesteren fra 2012 kommer til byen!

Det ble en målrik og noe unødvendig spennende kamp i Florø, men poengene ble med hjem til Fredrikstad og det er alltid godt på en dag man ikke fikk til alt det man ønsket. Lørdag er det duket for årets første seriekamp på Stadion, da er det en velkjent og tradisjonsrik klubb som gjester plankebyen!

Cupmester i 2012
Hødd fra Ulsteinvik er et kjent og kjært navn i Norsk fotball. De blå og hvite fra Møre og Romsdal har en stolt historie og ble så sent som i 2012 cupmestere etter en høydramatisk finale hvor Tromsø måtte bite i gresset på Ullevål etter at Hødd vant straffesparkkonkurransen. Siden den gang har mye skjedd på Ulsteinvik, bl.a. har klubben flyttet et par hundre meter inn i deres nye flotte stadionanlegg med både gressbane og hall like ved.

I likhet med oss selv har ikke historie, anlegg og ambisjoner stått i stil med de sportslige prestasjonene de siste årene. Hødd er en klubb som burde ha gode muligheter til å minimum være etablert i OBOS-ligaen, men siden 2017 har laget konkurrert i Postnord-Ligaen. Nærmest opprykk var de i sesongen 2018 hvor de kun var et uavgjort-resultat i siste seriekamp unna kvalifisering, men den kvaliken kapret KFUM....

Det er mye nytt på Høddvoll i 2020, inkludert ny hovedtrener i Kevin Knappen som tidligere har hatt suksess med å føre Ham Kam opp i OBOS-ligaen. Han har fått tilført en rekke spillere fra fjernet og nært, de danner et lag med en spennende miks mellom unge lokale talenter og andre mer rutinerte herremenn, bl.a. en del utenladsimporter med spilletid på høyt nivå.

FFK og Hødd møttes også i 2019, det endte med 1-1 i Fredrikstad og 2-1 til FFK på Høddvoll etter en meget innholdsrik kamp. Hødd serieåpnet lørdag hjemme mot Moss og det oppgjøret vant de med 2-1 etter et selvmål av Moss og en avgjørende scoring av tidligere FFK-spiller Netan Sansara.

Seier og mange mål, men ting å rette på
Det er gledelig med et FFK som scorer mye mål! De 9 kampene i 2020 har gitt 28 mål så langt, det er et solid snitt. De siste 3 kampene har det virkelig blitt målrikt med 15 scoringer mot Asker, Fram og Florø. Det er allikevel ting å rette på i fortsettelsen. Det som så meget solid ut defensivt frem til og med Asker med kun 3 baklengs på 7 treningskamper, har blitt litt for gavmildt i de to siste kampene hvor motstanderne Fram og Florø har klart å sette 5 mål i FFK-nettet.

Til kampen mot Hødd håper nok Bjørn Johansen å se laget sitt fortsette den gode trenden offensivt, samtidig som det stenges igjen litt bedre foran eget mål.

- Endelig er det hjemmekamp igjen og vi gleder oss til å fortsette den gode trenden vi har hatt over en lang periode. Stilen vår skal gå fort og direkte fremover med mange folk også må vi passe på at vi balanserer det med et godt forsvarsspill, uten at vi tar bort den offensive slagkraften. Vi møter antagelig noe helt annet i helga enn vi gjorde i Florø, Hødd spiller normalt en stram og kompakt 4-4-2 med mange spillere på riktig side av ballen, så det kommer til å kreve mye av det offensive spillet vårt for å bryte dem ned. Nøkkelen i denne kampen, som i alle andre, er å ha tempo i spillet i lengderetningen. Vi gleder oss til utfordringen! Forteller Bjørn Johansen.

Love Reuterswärd er fortsatt ute 1-2 uker, mens Ludvig Begby i verste fall mister hele sesongen. Forøvrig er alle man friske og raske!

200 på tribunen
Til stor frustrasjon og med ulogiske forklaringer er det fortsatt kun tillatt med 200 personer på Stadion til kamp. De 200 heldige som får komme inn på årets første hjemmekamp er trukket ut blant alle sesongkortholderne og har mottatt sms. Det blir gjort en ekstratrekning torsdag ettermiddag for de de plassene som er meldt ikke kan komme på kamp.

For alle andre anbefaler vi å se kampen på FB-TV.
Kampstart lørdag er 16:00!